Dag 9: van Esquel naar Bariloche

24 januari 2018 - Bariloche, Argentinië

Vanmorgen zaten we weer vroeg aan het ontbijt en om 8 uur vertrokken we richting Bariloche. Onderweg maakten we diverse stops. Al spoedig zagen we de eerste besneeuwde toppen van de Andes. Na een korte fotostop kwamen daarna al snel bij nationaal park Los Alerces, een uitgestrekt gebied met veel bossen en meren. Bij Lago Futalaufquen konden we weer wat foto's maken en vervolgens reden langs de oevers van dit langgerekte meer naar Lago Verde, waar we stopten voor een wandeling van ca 2 uur. Onze Argentijnse gids Angel gaf veel informatie over de flora en fauna van het park. Het park ontleent zijn naam aan de Alerce, een langzaam groeiende boom die duizenden jaren oud kan worden. Net als de vele cipressen, Arrayanes bomen met oranje stam en andere soorten blijven deze bomen het gehele jaar groen. Tijdens de wandeling hadden we mooie uitzichten op Lago Verde, Lago Menéndez met de Torrecillas gletsjer en de Rio Arrayanes. Na de wandeling reden we met de bus naar een picknickplaats voor de lunch op de oever van Lago Verde. Daarna volgde een ritje van anderhalf uur naar El Bolzon, dat in een kom tussen de bergen ligt en bekend staat om zijn frambozen- en aardbeien teelt. We kunnen nu uit eigen ervaring zeggen dat ze daar heerlijk ijs van kunnen maken. Na nog eens anderhalf uur kwamen we in de buurt in Bariloche. Aan de overkant van een enorm meer zagen we het grootste skigebied van het zuidelijk halfrond op de flanken van cerro Catedral. Niet veel later waren bij ons hotel in het centrum van Bariloche, een toeristisch skioord dat in het centrum wel enige gelijkenis vertoond met dergelijke oorden in Oostenrijk en Zwitserland. Na het inchecken en de nodige informatie van onze gids Laurens over de komende dagen konden we de kamer opzoeken en daarna het drukke centrum wat verkennen. Daarna hebben we de dag afgesloten met een etentje in een Italiaans restaurant.

1. Esther:
    24 januari 2018