Zion NP & Las Vegas

13 juni 2018 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

woensdag 13 juni
Vanmorgen vertrokken we om 8 uur met als eerste bestemming Zion NP in het uiterste zuiden van Utah. Het is het oudste nationaal park van Utah en het is een walhalla voor bergbeklimmers. Het mooiste deel is de Zion Canyon, die uitmondt in de Narrows. Daar is de kloof zo smal dat er alleen plek is voor de Virgin River. Je komt er dus niet met droge voeten doorheen.
Omdat alle wegen in Zion NP met rood asfalt zijn bekleed, weet je meteen wanneer je het park binnenrijdt. Ook dit park was weer anders dan alle vorige die we al hebben bezocht. Bij het binnenrijden van Zion zagen we hoge rotsformaties van bijna wit zandsteen met hele lijnenpatronen erop. Ze worden daarom ook wel 'checkers mesa' (schaakbord) genoemd. Hoe verder we het park inreden, hoe donkerder de kleuren werden, van geeloranje tot roodbruin. Nadat we een tunnel van anderhalve kilometer uit waren, stopten we even later bij de Emerald Pools Trail, een wandeling van drie kwartier naar watervallen in de Virgin River. Een mooie wandeling, maar de watervallen leken meer op een druppelende kraan en een douche in deze tijd van het jaar.
Even na 1 uur stopten we voor de lunch in de mormonenstad St George. Daar konden we ons tegoed doen aan een zeer uitgebreid lunchbuffet, zodat we de warme hap 's avonds met een gerust hart over konden slaan. Het was hier overigens ontzettend heet en volgens Peter zou dat richting Las Vegas alleen maar erger worden. Er bleek een hittegolf te zijn. Reden ook waarom onze trip naar Death Valley de volgende dag niet door zou gaan, omdat dat bij temperaturen van ruim boven de 45°C niet verantwoord is.
Bijna direct na het verlaten van St George reden we de staat Arizona binnen en kon de tijd een uur teruggezet worden. Via een stukje Arizona reden we naar Nevada met als eindbestemming ons hotel in Las Vegas. Niet veel later verlieten we ook het Colorado Plateau met de prachtige parken die we de afgelopen week hebben bezocht. Nog eens anderhalf uur later bereikten we Las Vegas, gelegen in een vallei en omringd door bergen. De stad heeft ongeveer 2 miljoen inwoners, wordt jaarlijks door zo'n 50 miljoen mensen bezocht en is natuurlijk de gok hoofdstad van de USA. Het nieuwe centrum is The Strip van ca. 2 km met alle grote casino hotels. Volgens onze reisleider die hier woont, is het oude centrum, downtown Las Vegas, echter veel gezelliger.
Bij onze aankomst was het er 113°F / 44°C!! De eerste grote gebouwen die we van ver al zagen waren de Stratosphere en de Trump Tower. Om half 4 waren we bij ons hotel annex casino: Gold Coast, een prachtig hotel net buiten het nieuwe centrum. We hadden toen even de tijd om ons wat op te frissen en we hebben de kaart voor Fabians verjaardag verstuurd.
Om half 6 stond de bus klaar om ons naar The Strip te brengen voor een tour van 4 uur door Las Vegas. Onze reisleider Peter nam ons eerst meer naar Venetië Hotel, waarin je je met het San Marco Plein, de grachten met de gondels, de bruggetjes, enz. enz. ook in Venetië waant. Daarna liepen we over The Strip naar Caesar's Palace waar we ook een wandeling doorheen maakten. Daar hebben ze roltrappen die in een bocht van 180 graden omhoog en omlaag gaan. Vervolgens liepen we naar het Bellagio en keken onderweg naar de watershow voor dit hotel - casino. Die was mooi maar kan nog niet tippen aan Nocturama in de Efteling. We eindigden met een kort bezoek aan Bellagio, met 1,7 miljard het duurste hotel - casino. Dit hotel heeft in de hal een prachtig plafond met kunstbloemen, die door een glasblazer zijn geblazen. Aan The Strip zagen we o.a. ook nog de Eiffeltoren en tal van andere indrukwekkende hotels en casino's, zoals Harrah's, New York - New York en Planet Hollywood Resort. Rond 8 uur pikte de bus ons weer op en reden we naar downtown Las Vegas. Onderweg passeerden we een aantal witte trouwkerkjes. In het oude Vegas zagen we het beroemde Fremont Casino en een licht- en geluidshow van dat casino dat zich op een scherm van een paar honderd meter boven onze hoofden afspeelde. We dronken een biertje bij Binion's en kwamen ogen te kort om alles te zien in de zeeën van licht en beweging. Een hele ervaring en een groot contrast met alle natuurwonderen die we de afgelopen week hebben gezien.
Om half 10 waren we terug bij ons hotel en aten we nog even een broodje. Met een korte wandeling door het casino liepen naar onze kamer op de 5e verdieping. Door het uur tijdsverschil was de accu ver leeg. Gelukkig konden we uitslapen.

1. Susanne den Boer:
    14 juni 2018
    Rustig aan met het gokken he ;) Mits jullie een lucky day voelen aankomen natuurlijk! Of gaan jullie met een 'echte' Elvis als aankleding jullie trouwgeloften hernieuwen na 45 jaar in een trouwkerkje ;)