Dag 24: Naar Iguazu

8 februari 2018 - Puerto Iguazú, Argentinië

Vandaag liep de wekker om 6 uur af. Na een snel ontbijt vertrokken we naar Aeroparque Jorge Newbery voor onze vlucht naar Puerto Iguazu, dichtbij de Braziliaanse grens. Iguazú betekent 'groot water' in het Guarani en dat gaan we daar zien bij de grootste watervallen ter wereld, die zich daar in het subtropisch Atlantisch regenwoud over een lengte van 2,7 km naar beneden storten. Het vliegtuig had wat vertraging waardoor we pas om 10 uur konden opstijgen. Na één uur en 20 minuten stonden we weer aan de grond. We gingen met een busje eerst even naar het hotel om onze grote koffers weg te zetten. We vertrokken al weer binnen vijf minuten om de watervallen vanaf de Braziliaanse kant te gaan bewonderen. Na het passeren van de Argentijnse grenspost reden over de brug over de Iguazu rivier. De grens tussen Argentinië en Brazilië loopt door het midden van de rivier. De blauwwitte kleur van de brug veranderde halverwege dan ook in groengeel. We zagen ook een drielandenpunt want ook Paraguay grenst hier aan Argentinië en Brazilië. Bij aankomst in het nationaal park Iguazu gingen eerst de 10 reisgenoten uit de bus die een helikopter vlucht boven de watervallen wilden maken. Wij en nog acht anderen kozen ervoor om ergens lekker te gaan lunchen en daarna op de rest te wachten. De watervallen waren overweldigend. 80% van de watervallen ligt aan de Argentijnse kant maar de Brazilianen hebben het mooiste uitzicht erop. Behalve de prachtige watervallen zagen we ook nog een paar mooie vogels, reptielen en vlinders. Aan het einde van de wandeling kwamen we bij de 90 meter hoge Devil's Throat. Dat was een spectaculair einde. Via vlonders over het water kon je heel dicht bij de watervallen komen en een mooie regenboog zien. De prijs daarvoor was een nat pak, maar dat had iedereen er graag voor over. Via een lift konden we naar de verzamelplaats waar de bus ons opwachtte. Daarna reden we terug naar ons hotel in de buurt van Puerto Iguazu in Argentinië. Het is een heel mooi hotel met zeer ruime kamers, gelegen in een prachtig park met allerlei dieren. Gelukkig had de kamer ook airconditioning, want het was hier vandaag 36 graden. Een verfrissende douche was dus erg welkom. Daarna zijn we met zessen in een naburig restaurant gaan eten en na nog een borrel in de bar van ons eigen hotel was het na elven bedtijd want morgen gaan we vroeg op pad om de watervallen aan de Argentijnse kant te bekijken.

1. Hella Kimmel:
    8 februari 2018
    Prachtig verhaal Sander!!!! Leuk om te lezen!
    Groetjes, ook aan Els