Dag 25: Nationaal Park Iguazú

9 februari 2018 - Puerto Iguazú, Argentinië

Vandaag hadden we weer een vroeg ontbijt en om half 8 vertrokken we naar Nationaal Park Iguazú om de grootste watervallen van de wereld vanaf de Argentijnse kant te bekijken. Toen we om 8 uur bij het park aankwamen, was het daar al een drukte van belang. Na wat uitleg van onze Argentijnse gids liepen eerst de route langs de onderkant van de watervallen. Dit bleek achteraf ook de mooiste route te zijn. Het was wederom een zeer indrukwekkend en spectaculair natuurgeweld dat we zagen. We hebben weer veel foto's gemaakt. We zagen opnieuw prachtige vlinders in allerlei kleuren: geel, blauw, oranje, rood, zwart en in combinaties van die kleuren. Vaak landden ze op je hand, hoofd of arm. We kwamen ook met regelmaat hele families neusberen tegen. Deze dieren zijn hier zo gewend aan mensen dat ze die opzoeken in de hoop dat ze wat te eten krijgen. We hadden mazzel met het weer, want omdat het afwisselend wat bewolkt en zonnig was en er bovendien een licht briesje stond, was het een prettige temperatuur om te wandelen. Na de eerste wandeling en een korte rustperiode begonnen we aan de route langs de bovenkant van de watervallen. Deze route leverde minder spectaculaire beelden op, maar was toch ook weer goed voor een aantal mooie foto's. Het absolute hoogtepunt moest toen echter nog komen. Om half 12 vertrokken we in een grote terreinwagen voor een tour door het subtropisch regenwoud met als eindbestemming de aanlegsteiger voor de rondvaartboten naar de watervallen. Voor we aan boord gingen van de grote open boten konden we onze rugzak en andere spullen in een waterdichte zak doen, want dat we nat zouden worden was wel zeker. De boottocht overtrof onze verwachtingen in alle opzichten: het was spectaculair en we werden door en doornat. De boot voer echt onder de watervallen door en we werden overspoeld door hele watergolven. Dikke pret! Met ons natte kloffie reden we na de boottocht terug naar het startpunt van de tour. Iedereen was wel toe aan een goede lunch, dus daar werd eerst een uur voor uitgetrokken. Ondertussen droogden onze kleren met de inmiddels flink opgelopen temperatuur redelijk snel op. Na de lunch reden we met een treintje naar het startpunt voor een wandeling naar Devil's Throat, die gisteren aan de Braziliaanse kant de meeste indruk maakte. Ook aan de Argentijnse kant was het heel mooi maar minder indrukwekkend, omdat je er aan deze kant van boven op keek. Na afloop reden we eerst met de trein en vervolgens met de bus terug naar het hotel. Daar hebben we eerst met zijn allen gezellig een biertje gedronken. Na een opfrisbeurt zijn we met Nico en Ria weer gaan eten in het buffet restaurant en later hebben we in de lounge van het hotel nog met een groep na zitten borrelen.

1. Toos Vermeeren:
    9 februari 2018
    Dit is toch wel het hoogtepunt van jullie reis geweldig