Bayamo- Santiago de Cuba

19 januari 2020 - Santiago de Cuba, Cuba

Gisteren was het tot na middernacht een grote drukte met muziek en dans op het grote plein voor ons hotel. Er was een soort talentenshow voor kinderen, een bokkenwagentje reed kinderen rond en er stond zelfs een draaiorgeltje. Het was ook zien en gezien worden en over het hele plein zaten of stonden groepjes mensen te buurten.

We vertrokken deze zondag om half 9 met als eindbestemming Santiago de Cuba aan de zuidkust. Santiago werd in 1515 gesticht en een jaar later werd het de hoofdstad van Cuba. Onderweg bezochten we de Basilica El Cobre, gewijd aan de Virgin de la Caridad, Cuba's  beschermheilige. Aan haar worden wonderbaarlijke krachten toegeschreven en het is dan ook een pelgrimsoord en de belangrijkste kerk in Cuba. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de schitterende ligging in de bergen. Toen we er arriveerden, was er een mis bezig. Bijna alle Cubanen hadden bloemen, een beeldje, een kaarsje of iets persoonlijks bij zich om te offeren voor de madonna Na de mis werden alle bloemen voor het altaar weggelegd. In diverse vitrines zagen we voorwerpen die in het verleden geofferd werden, zoals krukken van mensen die genezen waren

In Santiago bezochten we eerst het Plein van de Revolutie met een groot standbeeld van generaal Maceo te paard en 23 machetes en daarna gingen we lunchen. Met een gevulde maag vertrok het grootste deel van de groep naar het Cementario Santa Ifigenia, een hele grote begraafplaats waar veel prominenten begraven liggen. In een 22 meter hoog mausoleum ligt de dichter en vrijheidsstrijder José Martí en ernaast ligt Fidel Castro in een eenvoudig rotsblokgraf.

Wij kozen ervoor om direct naar hotel Las Américas te gaan, omdat we Lieke daar rond 3 uur zouden ontmoeten. Nadat we hadden ingecheckt, zijn we met Lieke per taxi naar het oude centrum gereden. We stapten uit bij de baai en dronken daar een heerlijk glas ter plekke gebrouwen bier in de cerveceria Puerto del Rey. Daarna leidde Lieke ons rond door het oude centrum, vertelde over Santiago en gaf tips voor wat we de volgende dag zouden kunnen doen. We liepen door de belangrijkste straat van Santiago (Enramada) en bezochten een paar mooie pleinen, zoals het Parque de Céspedes en het centrale Plaza de Marte. Heel wat gebouwen waren prachtig gerestaureerd. Aan het eind van de wandeling hebben we onder de klanken van een jazzband een cocktail gedronken op Parque Dolores.. Daarna zijn we naar Lieke's casa de particularas gelopen. Dat zag er erg mooi uit en vanaf het dakterras hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Als afsluiting hebben we heerlijk gegeten op het dakterras van restaurant San Francisco.

1. Lieke:
    20 januari 2020
    Het was erg leuk om jullie hier te ontmoeten en wat van de stad te kunnen laten zien!!!
  2. Laurie:
    20 januari 2020
    Very nice that you were able to meet up with Lieke and have some time together. Enjoy the rest of the holiday.