Can Tho - Amsterdam

6 maart 2019 - Hong Kong Island, China

We mochten deze ochtend uitslapen en zo konden we de terugreisdag lekker relaxed beginnen. Na een laatste Vietnamees ontbijt en het lezen van alle lovende verslagen over de fantastische 1 - 4 overwinning van Ajax in San Bernabeu vertrokken we om half 11 uit het hotel.

Na tweeënhalf uur maakten we een lunchstop voor onze laatste Vietnamese maaltijd. We maakten daar ook van de gelegenheid gebruik om nog een groepsfoto te maken. Na de lunch waren we in ruim anderhalf uur bij de luchthaven. Daar namen we eerst afscheid van onze reisleidster Esther, die later op de dag via Dubai terug zou vliegen.

We waren erg vroeg op de luchthaven, zodat de incheckdesks nog niet open waren. We liepen wat rond door de winkeltjes, aten een broodje, wisselden de Vietnamese dongs om (einde miljonairsgevoel) en liepen daarna naar de gate. Om kwart voor 8 verlieten we Vietnam, richting Hong Kong. We landden daar om kwart over 11 en hadden een uur om de vlucht naar Amsterdam te halen. Het paste allemaal precies.

In de afgelopen drieënhalve week hebben we genoten van een prachtig land met een indrukwekkend verleden, interessante culturen, zeer vriendelijke mensen, goed eten en gezellige reisgenoten. Dankzij het loslaten van het starre communistische systeem, de overwegend jonge bevolking, het verbeteren van de internationale betrekkingen en het snel toenemende toerisme is Vietnam nu een van de snelst groeiende wereldeconomieën. Helaas profiteren daar nog lang niet alle 90 miljoen inwoners van mee. Wat ook jammer is, is dat a.g.v. bovenstaande het land vooral in de grote steden in het zuiden wel zijn authenticiteit dreigt te verliezen. Wij vonden daarom Hanoi de leukste stad, omdat je daar nog overal de oude Vietnamese sfeer en cultuur kon proeven. Een probleem is de vervuiling van het land; de mensen moeten daarin nog opgevoed worden.