Las Terrazaz - Zapata - Playa Larga

11 januari 2020 - Playa Larga, Cuba

Deze dag reden we vanuit het noordwesten naar het schiereiland Zapata in het zuiden van Cuba. Het werd een weinig opwindende dag, hoewel er ook wel enkele onverwachte gebeurtenissen waren. Allereerst werden we op het eerste stuk snelweg aangehouden door de politie, omdat onze chauffeur Pedro te hard reed. Het duurde best wel even voordat we verder konden. Eduardo vertelde ondertussen dat dit de chauffeur 12 strafpunten kost en dat hij bij 36 punten zijn rijbewijs een tijd kwijt is. Bij onze tweede stop aan het begin van het schiereiland kregen we een lunch. We bevonden ons hier in het grootste moerasgebied van de Cariben. Na de lunch maakten we een boottocht en iedereen verwachtte dat we krokodillen en vogels zouden gaan spotten. In plaats daarvan voeren we met hoge snelheid naar een klein eilandje in het moerasmeer. Daar was een Indiaanse nederzetting nagebouwd maar haast niemand vond dit bijster interessant. Op de terugweg zagen we nog wel een paar pelikanen, reigers en een arend.

Daarna reden we door naar een strand aan de Varkensbaai waar we zouden kunnen snorkelen. Op weg daarheen vertelde Eduardo over de Amerikaanse aanvallen op Cuba in april 1961. De aanval over zee werd uitgevoerd via de Varkensbaai, maar werd een deceptie voor de Amerikanen. Toen we op het snorkelstrand aankwamen en velen zich al hadden omgekleed, kwam Eduardo vertellen dat het niet doorging. We waren blijkbaar iets te laat en het bedrijf dat voor de snorkeluitrusting zorgde was al weg.

We zijn toen naar ons hotel bij Playa Larga aan de noordkant van de Varkensbaai gebracht. Dat is een vakantiepark met strand, zodat de liefhebbers daar nog konden zwemmen. Toen we bij ons huisje kwamen en ik een deur opende, hoorde ik iets met een doffe klap op de grond vallen. Ik dacht dat het iets van rubber was, maar toen ik het wilde oppakken bleek het er flinke kikker te zijn, die met een paar grote sprongen onder bed verdween. Ik schrok me het apelazarus en heb het beest op die kamer opgesloten. We waren toch al van plan om de andere kamer te gebruiken. Bekomen van de schrik hebben ons verder gesetteld, wat gelezen en een deel van dit verhaal getypt. Daarna zijn we naar de strandbar gegaan en na een paar drankjes hebben we gegeten in het restaurant van het resort.

Deze accommodatie was veruit de minste die we tot dan toe hadden gehad en we hebben daarover uiteraard geklaagd maar helaas zonder succes. Gelukkig was het maar voor één nacht.

1. Hella Kimmel:
    12 januari 2020
    Was het nog erger dan een spin???? Hadden jullie eindelijk een huisdier....
  2. JIL:
    Een kikker ? Bangkloot hahah 😂😂😂
  3. Susanne den Boer:
    12 januari 2020
    Gadver! Hopelijk gaat het met mama haar enkel weer wat beter, wens haar beterschap namens ons. Liefs uit waspik