Sanntiago - Guardalavaca

21 januari 2020 - Guardalavaca, Cuba

Op deze dag maakten we onze laatste verplaatsing want de laatste drie nachten verblijven we in een all-in  resort in Guardalavaca. Onderweg stopten we bij het dorp Bíran, omdat Fidel Castro daar werd geboren en opgroeide. De familie Castro was een rijke familie en bezat veel grond en dieren, had arbeiders uit het dorp in dienst en woonde in een prachtig huis, zeker voor die tijd. Vader Angel Castro verdiende o.a. veel geld met hanengevechten. Fidel werd naar Havana gestuurd om advocaat te worden en ontwikkelde daar zijn revolutionaire ideeën. De Castro familie was de eerste die na de revolutie hun bezittingen moest delen met de arbeiders en niet alle familieleden waren daar gelukkig mee. Zijn jongste zus bijv. liet de kluis van de inmiddels overleden vader kraken en vluchtte met de inhoud naar Florida waar zij nog steeds woont.

Bij aankomst kregen we te horen dat we 10 CUC moesten betalen om foto's te maken. Naar goed Nederlands gebruik betaalde uiteraard niemand maar liep iedereen na korte tijd wel volop te fotograferen. De lokale gids zei er niets van. Het was immers niet zíjn probleem maar dat van de man bij de toegang. Zo werkt dat in Cuba. Nadat we de oude arena voor de hanengevechten, het familiegraf van de Castro's, het schooltje, de mooie oude Ford en het woonhuis hadden gezien, vertrokken we naar een kleine boerderij waar we heerlijk fruit, kaas, papaya  mango, kokosnoot, versgemalen koffie en heerlijke vruchtendrankjes kregen.

Vervolgens reden we naar de stad Holguin. Daar stopten we in het centrum en hebben daar ruim een half uur rondgewandeld. Behalve een mooi tableau dat de geschiedenis van de stad uitbeeldde  was er niet veel bijzonders te zien of te beleven. Bij verlaten van de stad stopten we nog bij de uitkijkpunt vanwaar we een mooi panorama van de stad hadden. Het weer werd er ondertussen niet beter want toen we vertrokken, begon het flink te regenen. Gelukkig hield het op toen we de bergen rond Holguin uit waren. Even na vijven arriveerden we bij ons resort, Memories Holguin. Daar werden we naar onze kamer gereden en later hebben we in de bar en het restaurant lekker genoten van de cocktails en het uitgebreide buffet.

1. Susanne den Boer:
    22 januari 2020
    Geniet van jullie laatste dagen op Cuba! Tot zaterdag (of zondag). Groetjes van ons 4 uit Waspik