Dag 20: Ushuaia

4 februari 2018 - Ushuaia, Argentinië

Vandaag hadden we een vrije dag dus hebben we eerst lekker uitgeslapen. Na het ontbijt hebben we gezellig wat zitten ouwehoeren met Laurens, Ton, Karin, Ria en Nico. Daarna zijn we ons gaan voorbereiden op de rest van de dag. Allereerst zijn we naar het Museo Maritimo de Ushuaia gegaan. Onderweg kwamen we Ria en Nico al tegen en daar hebben de rest van de dag mee opgetrokken. Dit museum was gevestigd in de oude gevangenis waarin tussen 1902 en 1947 dwangarbeiders werden gehuisvest. Er bleken vier tentoonstellingen te zijn: oude ontdekkingsschepen en geschiedenis Vuurland, de gevangenis zelf, ontdekkingsreizen naar Antarctica en ook nog een kunstmuseum. Het was een leuk museum met interessante wetenswaardigheden en mooie displays. Persoonlijk vond ik het gedeelte over het leven van de dwangarbeiders, de poolexpedities en de art gallery het leukst. Al met al kostte het best wat tijd en het was al na enen toen we er weggingen. We zijn daarna naar de boulevard gelopen, hebben daar heerlijk geluncht en zijn vervolgens even bij het toeristenbureau langs gegaan. Daar kwamen we op het idee om nog een museum te bezoeken: Historia Fueguina over de geschiedenis van Vuurland en Ushuaia. Onderweg daar naar toe hebben enkele souvenirtjes gekocht. Het museum was heel leuk en helemaal ingericht met displays over de geschiedenis. Je werd rondgeleid via een audiogids. We hebben dus van alles gehoord en gezien over de oorspronkelijke Indiaanse stammen en de invloed van de blanken in de afgelopen 150 jaar. Na afloop hebben we in het bijbehorende café een biertje gedronken en toen was het inmiddels kwart over 5. We zijn toen naar het hotel gelopen om even wat uit te rusten en spullen op te ruimen
We hebben 's avonds een gezellig etentje gehad met Nico en Ria en daarna ook nog even geborreld.

Over het weer in Ushuaia wordt gezegd dat er vier jaargetijden in één dag kunnen zitten en dat het elke dag wel wat regent. Wij hebben tot dusver geluk gehad met het weer, want ook vandaag was het min. 20 graden en hebben we het droog gehouden. Hopelijk is dat morgen ook zo als we een boottocht over het Beagle kanaal gaan maken.

1. Esther:
    4 februari 2018
    Ha, ik las net in ons dagboek dat je die ‘vier seizoenen’ ook in Torres del Paine tegenkomt (was ook onze ervaring). In Ushuaia zat een restaurantje dat ‘tante Sara’ heette en het woord ‘oma’ kwamen we daar ook tegen. Misschien wel eens wat Nederlandse zeelui langsgeweest daar? Heb je dat in het museum gezien? Joost heeft gedoken in het Beagle Channel. Zitten enorme krabben!!
  2. Esther:
    4 februari 2018
    Zie net dat wij ook in dat eerste museum zijn geweest. Inderdaad, Schouten was daar met De Eendracht uit.... Hoorn (natuurlijk!). En daarom hoor je daar dus ‘oma’ en ‘tante’! 😀
  3. Esther:
    4 februari 2018
    Hihi, de Eendracht die ik bedoel, is een jaar of 400 oud! :-)