Dag 21: Beagle kanaal en Estacia Haberton

5 februari 2018 - Ushuaia, Argentinië

Vanmorgen vertrokken we om 9 uur voor een tocht over het Beagle kanaal, dat het Argentijnse en Chileense deel van Vuurland scheidt. Het Beagle kanaal is 200 km lang en is een natuurlijke verbinding tussen de Stille Oceaan en de Atlantische Oceaan. In de haven zagen wederom grote borden met de tekst " Las Malvinas son Argentinas" als bewijs dat het de Argentijnen nog erg hoog zit dat de Falkland Eilanden nog steeds in Britse handen zijn.
Helaas hadden we niet het weer van de afgelopen dagen; het was mistig, het miezerde en het was behoor fris. Foto's maken van de landschappen had dan ook niet veel zin. Maar gelukkig waren er de kolonies zeeleeuwen, zwarte aalscholvers, (die van een afstandje op pinguïns lijken) en uiteraard de pinguïns in twee soorten (Magellaan en Pico Rojo) Op het pinguïneiland zagen we ook o.a. ook stormvogels die de pinguïneieren roven.
Toen Magellaan in 1520 dit deel van de wereld ontdekte, zag hij langs de oevers de vuren van de inheemse bewoners en noemde dit land daarom 'Vuurland' .
Even na 12 uur waren we bij Estacia Haberton, de oudste ranch in Vuurland, gesticht door dominee Thomas Bridges in 1888. Het bezoek aan het landgoed viel wat tegen, maar dat had ook met het weer te maken: gevoelstemperatuur 6 graden en het ging later op de middag ook nog regenen. Tot 1955 werden op Estacia Haberton schapen gehouden en was de opbrengst van de wol de belangrijkste inkomstenbron. Door hevige sneeuwval in de winter van 1955 werden bijna alle schapen gedood en daarna hebben ze zich gericht op het toerisme. Het zgn. pinguïneiland behoort ook tot Haberton en dat alleen trekt dagelijkse al vele bezoekers.
Ons bezoek begon met een lunch in het restaurant, gevolgd door een rondleiding in het museum van de zeezoogdieren die hier leven. Daarna hebben we koffie gedronken in het theehuis en toen we weer opgewarmd waren, kregen we in de regen een rondleiding door de tuin, wat oude gebouwen en een park waarin ook een begraafplaats was van de oud-bewoners van de ranch. Om half 5 gingen we met een bus terug naar Ushuaia. We kwamen daar even na zessen aan. 's Avonds hebben we samen met Ria en Nico heerlijk gegeten in Garibaldi, een klein restaurant schuin tegenover ons hotel.
Morgen vliegen we terug naar Buenos Aires.