Dag 8: van Puerte Madryn naar Esquel

23 januari 2018 - Esquel, Argentinië

Vandaag stond een lange reis dwars door de Argentijnse pampa op het programma: van Puerto Madryn aan de Atlantische kust naar Esquel, gelegen in een vallei aan de voet van het Andes gebergte.
Kort na het verlaten van Puerto Madryn maakten we langs de weg een stop bij een klein parkje met allemaal kleine rode gebedshuisjes ter ere van Gauchito Gil. Deze Gauchito Gil is een soort Robin Hood held uit het gaucho tijdperk die door veel Argentijnen wordt vereerd. In de huisjes lagen of stonden allerlei Maria en andere heiligenbeeldjes, foto's en andere attributen. Na wat lezen en een uurtje pitten in de bus hadden we om kwart voor 11u een koffiestop bij een oud benzinestation in the middle of nowhere. Het station werd bemand door een koppel dat minstens zo oud was als het benzinestation. Ze hadden wel een moderne koffiemachine en de koffie smaakte prima. Tijdens het vervolg van onze reis zagen we het landschap veranderen: van de vlakke pampa naar steeds meer hoge rotsformaties links en rechts van de weg. Opvallend was dat die aan de linkerkant overwegend zandkleurig waren terwijl die aan de rechterkant veel donkerder van kleur waren. Na twee uurtjes rijden hadden we de lunchstop. Bij een tankstation kochten we een paar sandwiches die we even verderop aan picknick tafels aan een rivier hebben opgegeten. Na een partij computer schaken stopten we voor een ijsje of andere versnapering. Het was aan de temperatuur goed merkbaar dat we inmiddels al aardig wat meters hadden geklommen. Zelfs in de volle zon voelde het wat fris aan.
Daarna was het nog ongeveer een uur rijden naar het hotel in Esquel. Na een kort dutje reden we door een vallei omsloten door al redelijk hoge bergen en spoedig daarna waren we bij ons hotel in Esquel. Esquel is net als Puerto Madryn gesticht door Welshmen. Zij trokken vanaf de kust het binnenland in op zoek naar vruchtbare grond die ze hier in deze vallei vonden. Mede door een harde wind was het een stuk frisser dan we de afgelopen week gewend waren. Na het inchecken hebben we eerst de boodschappen gedaan voor de reis van morgen. Om 20.20u zijn we met het grootste deel van onze groep gaan eten bij een grill restaurant. Dat was wederom een schot in de roos. Morgen staan we weer vroeg op voor de reis naar Bariloche.