Dag 7: schiereiland Valdés

22 januari 2018 - Puerto Madryn, Argentinië

Na een warme nacht vanwege het ontbreken van airco, liep de wekker vanmorgen om 7 uur af. Na het ontbijt vertrokken we om 8 uur naar peninsula Valdés. We hebben eerst het bezoekerscentrum bezocht. Onze gids Juan vertelde het een en ander over het schiereiland, het geraamte van een zuidkaper (walvis), dat daar te zien is en over de zeezoogdieren die we tijdens deze excursie hopelijk zouden gaan zien. Na een bakske koffie reden we verder. Onderweg zagen we nandoes, mara's, guanacos (voorouder van de lama), een paar gronduilen, gieren, merino schapen en een gordeldier. Bij de eerste stop aan de Atlantische kust konden we foto's maken van een grote kolonie Magellaan pinguïns. Kort daarop stopten we bij Caleta Valdés waar we op behoorlijke afstand een grote groep zeeleeuwen op een flinke zandbank zagen liggen. Ze werden vanuit zee belaagd door vier of vijf orka's. Een prachtig schouwspel maar helaas net te ver weg om goed te kunnen fotograferen. Volgens onze gidsen was het een toevalstreffer dat we dit te zien kregen in deze tijd van het jaar.
Hierna reden we in zuidelijke richting naar Punta Delgada, waar we op een ranch hebben geluncht. Ondertussen had ik via NOS teletekst gezien dat Ajax weer van Feijenoord had gewonnen. Dat maakte de dag toch weer mooier!
Daarna hebben we een korte wandeling gemaakt naar een zeeolifanten kolonie. De grote zeezoogdieren bewogen nauwelijks en waren ook niet erg fotogeniek. De meeste lagen met hun staart naar ons gekeerd. Dit was onze laatste stop en om 6 uur waren we weer bij ons hotel. Daar heb ik op de tablet via BVN eerst het verslag van Ajax - Feijenoord gekeken. Daarna hebben we met een deel van ons reisgezelschap op het terras naast ons hotel een biertje gedronken. Vervolgens zijn we om kwart over 8 met de hele groep gaan eten in een heel goed restaurant. Dat was zeer gezellig en ze hadden er ook heerlijke desserts. Kort na 11 uur stonden we weer buiten en was het hoog tijd om te gaan slapen want morgen worden we weer om 7 uur aan het ontbijt verwacht.

1. Esther:
    22 januari 2018
    Leuk! Gaaf dat jullie de orca’s gezieb hebben! En een walvisexcursie... komt dat ook nog?
  2. Hella Kimmel:
    22 januari 2018
    Geweldig om al die dieren in het echt te zien!!