Houston

10 september 2019 - Houston, Texas, Verenigde Staten

We begonnen deze reis met een bezoek aan Cape Kennedy en ons voornaamste doel vandaag was het NASA Space Centre bij Houston. We waren er om 10 uur en begonnen met een tramtour van anderhalf uur. Die bracht ons bij de control room van waaruit o.a. de Apollo vluchten in de jaren 60 en 70 werden begeleid. Tegenwoordig wordt deze control room gebruikt om nieuwe mensen d.m.v. simulatie programma's op te leiden en het dient nog als backup als er storingen zijn in de huidige control room. Daarna gingen we naar een enorme hal waarin astronauten worden getraind en nieuwe technieken worden getest. Zo was er o.a. een 'menselijke' robot die zowat alles kan wat mensen kunnen en die in de toekomst bijv. ingezet gaat worden bij Mars reizen. Aan het eind van de tour over het enorme terrein kwamen we nog in een grote hal waarin een enorme drietraps Saturnus V raket lag. Deze raketten werden vanaf Apollo 8  gebruikt bij diverse Apollo vluchten.

Na de tramtour hebben we nog tot kwart over 4 doorgebracht in de NASA Space Centre. We zijn o.a. in een space shuttle geweest en in een grote Boeing 474 die gebruikt werd als space shuttle carrier (zie foto). In beide was een tentoonstelling te zien over dit project. Verder was er heel veel te zien over de ruimtestations Spacelab en ISS, de voorbereiding van reizen naar Mars (men denkt vanaf 2035) en toekomstige maanreizen (vanaf 2021). We kwamen zelfs onze André Kuijpers nog tegen op een van de vele foto's. Kortom: er was ontzettend veel informatie via films, video's en displays en het was allemaal heel interessant, ook al gingen sommige dingen boven onze pet. We hebben er veel van opgestoken en stonden ervan versteld wat de ruimtevaartdeskundigen allemaal al kunnen en weten en hoe wij elke dag profiteren van alle vindingen die uit de ruimtevaart komen.

Tegen half 5 zijn naar downtown Houston gereden, omdat we deze reis wilden afsluiten met een Amerikaanse 'ball game': de Houston Astros tegen de Oakland Athletics. We waren even na vijven bij het Minute Maid Stadium, hebben de kaartjes gekocht en zijn nog wat gaan drinken in de kroeg er tegenover. Om 6 uur zijn we naar het overdekte stadion gelopen. Bij binnenkomst werden we net zo zorgvuldig gefouilleerd als op een luchthaven. Daarna hebben we wat gegeten en gedronken en onze plaatsen opgezocht. De Astros hadden de dag ervoor met 11 - 0 gewonnen van dezelfde tegenstander, dus de verwachtingen waren bij iedereen hoog gespannen. Door het falen van de eerste werper van de Astros werd de eerste inning echter een groot fiasco en bij de 1 - 7 stand was de spanning al uit de wedstrijd. We hebben heel veel mooie honkslagen gezien, waaronder zeker zeven homeruns, maar omdat Oakland  gemakkelijk bleef scoren op de Astros werpers was het niet echt een leuke wedstrijd. Er was geen spanning en bij een 4 - 20 stand zijn we na de zesde inning vertrokken. In het hotel hebben we onze koffers al even op orde gebracht voor de terugreis die de dag erop eind van de middag zou beginnen.

1. Hella Kimmel:
    11 september 2019
    Heel interessant!! Alvast een goede terugreis Sander en Els...wij zien jullie maandag weer!! Liefs...