Van Hanoi naar Halong Bay

14 februari 2019 - Halong Bay, Vietnam

Na het ontbijt vertrokken we om half 9 naar Halong Bay. Net als gisteren was de temperatuur met zo'n 25 - 27 graden hoog voor de tijd van het jaar, maar daar klaagde niemand over. Omdat we de komende nacht op een boot in de Halong Baai verblijven, moesten we een apart tasje met kleding, toiletspullen e.d. meenemen, omdat het meenemen van de grote koffers op de boot niet handig was.

We reden naar Halong Bay over een nieuwe snelweg die pas enkele maanden geleden werd geopend. Onderweg zagen we veel Vietnamezen aan het werk op de rijstvelden. Onze gidsen Esther en Dan gaven onderweg veel informatie over de rest van de reis. Ik heb de tijd ook gebruikt om foto's over te zetten van de camera naar de telefoon en tablet en om een andere simkaart in de telefoon te zetten.

Tegen 11 uur stopten we an e baai bij een parelkwekerij, waar we uitleg kregen over het cultiveren van parels. Het komt erop neer dat ze de schelp van een oester vermalen en daarvan hele kleine bolletjes maken die met een pincet in een oester worden geplaatst. Die oesters worden in netten in de baai gehangen en daar moet zo'n bolletje in 3 - 5 jaar uitgroeien tot een mooie parel. Daarna worden de parels getest op kwaliteit qua kleur, vorm en glans. Uiteraard konden we zie hoe dat allemaal gebeurt en in de winkel waren de eindproducten te koop tegen prijzen variërend van 50 tot duizenden euro's.

Om 12 uur vertrokken we naar Hai Phong, een stad aan de Halong Baai, een van de zeven natuurlijke wereldwonderen. In de haven leek het met alle bootjes net zo'n chaos als op de weg, maar toch werden we met een pendelboot vrij snel naar onze boot van Oriental Sails gebracht. Nadat iedereen zijn of haar spullen in de hut had gelegd, begonnen we met een lunch, die vandaag bestond uit tien verschillende gerechtjes. Ondertussen voer de boot Halong Bay in en zagen we de vele kartstenen rotsformaties uit het water omhoog steken. Kort na de lunch werden we met de pendelboot naar een groot drijvend platform gebracht. Van daaraf stapten we in groepjes van zes in een zgn sampan, een grote roeiboot die werd voortbewogen door een gondelier die staande de boot met twee grote roeispanen vooruit stuwde. We voeren door een drijvend vissersdorp en zagen een heel groot gat in een rots waar we onderdoor konden varen. Het was prachtig weer, zodat iedereen met volle teugen genoot. Na afloop werden we teruggebracht naar onze grote boot en daar genoten we de rest van de middag op het bovendek van de zon en een lekker drankje. Om 6 uur was er een kookworkshop loempiaatjes en sauzen maken, die we daarna uiteraard ook mochten proeven.

Nadat we nog wat hadden zitten kletsen met andere reisgenoten, konden we om 7 uur aan tafel voor een diner bestaande uit 12 gerechtjes. Niet iedereen lustte alles wat op tafel kwam, maar het meeste was erg lekker. Na half 10 kon er nog op inktvis gevist worden, maar dat was geen succes want er werd niets gevangen.

Daarmee kwam een einde aan een leuke, relaxte dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Laurie:
    15 februari 2019
    very nice day it sounds like you had!! How long is your vacation for this time? Enjoy the rest of the days
  2. Laurie:
    15 februari 2019
    We will stay in Vietnam till March 6.
  3. Lieke:
    15 februari 2019
    Je wordt zo nog eens een alleseter Sander😉