Mekong Delta

4 maart 2019 - Can Tho, Vietnam

Vanmorgen vertrokken we om half 9 naar de Mekong Delta, een enorm vruchtbaar gebied waar ontzettend veel rijst, fruit en groenten worden verbouwd. De Mekong Rivier mondt hier via vele vertakkingen na 4500 km uit in de Zuid- Chinese Zee. Het gebied is een netwerk van kanalen met drijvende huizen, markten en vissersboten. De Mekong wordt ook Song Cuu Long of Negendrakenrivier genoemd en wordt geroemd om zijn schitterende natuur.

Om 10 uur hadden we een eerste stop voor een proeverij van lokaal fruit. Hoe verder we het deltagebied in reden, des te meer boomgaarden we langs de weg zagen.

Rond 11 uur gingen we in de buurt van Cai Be verder per boot. Onderweg zagen we aan de oever veel krakkemikkige huisjes op palen. Volgens onze Vietnamese  gids Dan zijn de mensen in de Mekong delta gelukkig met wat ze hebben, leven ze mer de dag en zijn ze totaal niet materialistisch ingesteld. Ze organiseren elk jaar veel festiviteiten en bekommeren zich niet om de toekomst. Misschien dat we daarom moesten constateren dat de mensen ook hier hun eigen leefgebied onnodig vervuilen door allerlei afval gewoon in of langs het water te gooien.

Na korte tijd gingen we in Cai Be van boord om demonstraties te zien van het maken van rijstwijn, rijstpapier, rijstsnoepjes, kokosmelk, kokoskoekjes, enz. We mochten het ook allemaal proeven. Eenmaal weer in de grote boot voeren we naar een punt waar we overstapten in sampans en een tocht door smalle kanalen maakten. We zagen een paar prachtige vogeltjes, o.a. een ijsvogeltje, veel mangrove en eenvoudige woningen.

Na de sampan tocht voeren we naar een restaurant waar we zélf gevulde pannenkoeken moesten bakken en daarna maakten we verse loempiaatjes van rijstpapier gevuld met groenten en olifantsoorvis. Dat smaakte best wel goed evenals de rest van de lunch.

Na de lunch bracht de boot ons in ruim een uur naar Vinh Long, waar de bus op ons stond te wachten. Van daaruit reden in ongeveer een uur naar Can Tho, de hoofdstad van de Mekong delta en na Saigon de grootste stad in Zuid- Vietnam. Even na 5 uur waren we bij ons hotel, waar we op de 10e verdiepingen een mooie kamer hadden.

Nadat we ons hadden geïnstalleerd, zijn we wat gaan drinken in de rooftop bar op de 21e verdieping. Van daaraf hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Als afsluiting hebben we met de hele groep gegeten in het centrum van Can Tho.