Memphis (2)

29 augustus 2019 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Deze morgen begonnen we met een tramritje naar het voormalige Lorraine Motel, waar Maarten Luther King op 4 april 1968 op het balkon voor zijn kamer werd doodgeschoten. De schutter, James Earl Ray, schoot vanuit het badkamerraam van het pension er tegenover.

In dit voormalige motel en het voormalige pension er tegenover bevindt zich nu het Civil Rights Museum. Het vertelt het verhaal van het begin van de slavernij in Amerika tot en met de strijd om gelijke rechten tot op de dag van vandaag. Het grootste deel gaat over de jaren 50 en 60 toen de strijd tegen alle 'segregation' wetten vooral hier in de zuidelijke staten op zijn hevigst was. Het was allemaal heel indrukwekkend wat we daar gezien en gehoord hebben. In onze tienerjaren en later op school hebben we er natuurlijk ook wat van mee gekregen, maar de confrontatie ermee hier was toch wel heftig.

Na ruim tweeënhalf uur zijn we met het trammetje eerst naar Madison Street gereden en hebben daar geluncht. Daarna bracht het trammetje ons naar de Sun Studio. In deze studio werd Elvis ontdekt. Hij nam hier als 18- jarige zijn eerste nummer ('My Happiness') op. Ook zijn eerste echte hits tussen 54 - 56 werden hier opgenomen. Ook o.a. Ike Turner en Jerry Lee Lewis maakten hier hun eerste platen en Sun Studio noemt zich dan ook graag de 'birthplace of rock 'n roll'. Daarnaast namen ook Johnny Cash, BB King, Howling Wolf, U2 en vele andere artiesten in deze studio hun liedjes op. Radio DJ Sam Philips begon in 1952 met zijn platenlabel 'Sun Studio'. In de studio hangt een mooie foto van het 'million dollar quartet', genomen toen Elvis, Johnny Cash, Carl Perkins en Jerry Lee Lewis daar eenmalig samen een opname hebben gemaakt

We kregen een leuke rondleiding door de studio van een enthousiaste Mark, zelf ook muzikant. Hij vertelde o.a. dat hij hier enkele jaren geleden Jerry Lee Lewis samen met Mick Jagger nog had ontmoet.

Nadat we met het trammetje weer terug in het centrum waren, hebben we eerst wat gedronken en een ijsje gegeten. Vervolgens hebben we een rondje gereden in het trammetje om wat meer van Memphis te zien. Memphis is een interessante stad vanwege zijn muziekhistorie, de muziekscene in Beale Street en interessante musea, maar verder was er voor ons tot dusver weinig te zien. Na het rondritje hebben we in een chique restaurant heerlijk gegeten en als afsluiting zijn we langs de Mississippi Rivier naar ons hotel gelopen.

1. JIL:
    30 augustus 2019
    Druk druk druk maar jullie zien veel.
    En wij genieten er ook van.