Memphis (3)

30 augustus 2019 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

We wilden vandaag nog graag een aantal dingen dingen doen. 's Morgens zijn we met de auto eerst naar Graceland gereden, want dat mag je natuulijk niet missen als je in Memphis bent. Het Exhibition Centre in het bezoekerscentrum tegenover Graceland was helaas dicht. We hadden geen interesse om Graceland zelf in te gaan. Bovendien vonden we dat ook wel erg prijzig (ong 150 dollar); zulke grote Elvis fans zijn we nou ook weer niet en bovendien hebben we de afgelopen dagen al heel veel van Elvis gezien en gehoord. We hebben nog wel foto's genomen van zijn privé jet en van Graceland zelf.

Daarna zijn we naar het STAX Museum gereden. Op dezelfde plek in deze 'zwarte' wijk begonnen Jim Steward en Estelle Steward - Axton eind jaren 50 een kleine opnamestudio en tevens platenwinkel. Beide bleken een grote aantrekkingskracht te hebben op de jeugd en er bleek ook veel talent aanwezig voor het zingen van soul muziek. Jim en Estelle gaven dat talent ook alle kansen, waardoor oa. Rufus Thomas, Booker T. Jones en Otis Redding hits konden scoren. Het bijzondere van de studio was dat in de STAX studio zowel blanke als zwarte artiesten opnamen maakten en vaak ook samen speelden, zoals Booker T. en de MG's, die veel zwarte artiesten begeleidden. En dat in de tijd dat de zwarte bevolking volop streed om gelijke rechten. Bekende nummers die hier werden opgenomen zijn o.a.  "Respect" (Otis Redding), "I'm a Soul Man" (Sam & Dave) en "Soul Finger" (The Bar Kays). Na de moordaanslag op M.L. King in 1968 geraakte de studio door alle onrust in de stad in een crisis. Al Bell nam de studio over en slaagde erin om weer hits te maken met o.a. Isaac Hayes, maar een deal met Columbia Records in 1974 werd hem fataal en de studio ging failliet. De studio werd afgebroken. In 2003 is met behulp van de voormalige artiesten op dezelfde plaats dit zeer uitgebreide museum gebouwd met ernaast de STAX Music Academy, waar jonge talenten de kans krijgen om hun muzikale aspiraties waar te maken, net als vroeger in de STAX Studio.

We hebben een tour van ongeveer twee uur gemaakt in dit museum op historische soul grond. De wijk heeft de naam 'Soulsville' gekregen. Na het museum hebben we even een foto gemaakt van het geboortehuis van Aretha Frankln in deze buurt en van een beroemde gospelkerk, de Mississippi Boulevard Church. Helaas zijn we hier niet op een zondag, anders hadden we daar graag een gospeldienst bijgewoond. Dat schijnt een hele beleving te zijn.

Nadat we de auto weer bij het motel geparkeerd hadden, zijn we eerst even gaan lunchen. Vervolgens hebben we een uurtje rondgewandeld en o.a. foto's gemaakt vanaf het dak van het luxueuze Peabody Hotel. Daarna hebben we in een van Memphis' oudste winkels, A. Swab's Dry Goods' (anno 1867) rondgesnuffeld en uiteindelijk zijn we de hitte ontvlucht met een bezoek aan het Rock 'n Soul Museum, waarin we een audiotour hebben gemaakt. Daarbij hebben we heel veel bekende en onbekende muziek kunnen beluisteren.

Nadien hebben we in het Rum Boogje Café een biertje gedronken. Dronken zouden we daar niet worden want de prijzen voor een biertje varieerden van 6 tot ruim 10 dollar. Rond half 8 zijn we gaan eten en daarna zijn we teruggegaan naar Beale Street. Het was er niet zo druk als afgelopen woensdag, maar er was wel heel veel politie op de been. Het begin en einde van de straat waren met dranghekken afgesloten en iedereen werd gefouilleerd, moest zijn ID tonen en tassen werden gecontroleerd. Aan het begin en einde van de straat en bij alle zijstraten stonden minimaal vier politieauto's, in de straat zelf was de politie duidelijk zichtbaar aanwezig en op de kruisingen stonden een soort gesloten hoogwerkers van waaruit de boel ook nog in de gaten werd gehouden. In de straat zelf was het toch redelijk relaxed.  Na een wandeling door de straat zijn we in een grote patio gaan zitten waar een goede bluesband speelde en daar zijn we de rest van de avond gebleven.

1. Esther:
    31 augustus 2019
    Ik heb gisteren de film Green Book gezien, over een zwarte concertpianist die met een Italiaanse chauffeur een tour maakt door Zuid-USA in de jaren ‘60. Sluit goed aan bij je verhaal en het is zeker een aanrader!!