Mui Ne - Ho Chi Minhstad (Saigon)

1 maart 2019 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

We vertrokken vanmorgen om 8 uur voor onze reis naar Ho Chi Minhstad, het voormalige Saigon, de vroegere hoofdstad van Zuid-Vietnam. De stad kreeg zijn nieuwe naam na de verovering door de Vietcong en de hereniging van Vietnam in 1975. Door zijn kosmopolitische uitstraling had de stad al tijdens de Franse bezetting de bijnaam Parijs van het Verre Oosten. De stad werd tijdens de oorlog zwaar getroffen maar is inmiddels weer het bruisende economische centrum van het land en telt zo'n 10 miljoen inwoners. De oude naam Saigon wordt in de volksmond overigens nog gewoon gebruikt. Het hele zuiden van Vietnam behoorde vroeger tot Cambodja en werd bevolkt door de Khmer, nu nog steeds een minderheidsgroepering in het zuiden.

Al na drie kwartier maakten we een korte stop bij een Dragon fruit plantage. Het Dragon fruit komt oorspronkelijk uit Midden Amerika en groeit aan een soort cactusplant. De vrucht stinkt heel erg, maar schijnt wel lekker te zijn. We konden het helaas niet uitproberen.

Na een koffiestop arriveerden we tegen kwart over 12 in Saigon. Daar reden we eerst naar een restaurant voor een heerlijke lunch, inclusief taart i.v.m de verjaardag van Roel.

Na afloop begonnen we aan de stadstoer met als start een bezoek aan het oorlogsmuseum. Hierin zagen we d.m.v. foto's met teksten een zeer aangrijpend verslag van de Vietnamese oorlog (1954 -1975). Met name de foto's over de verschrikkingen die Orange Agent (napalm bommen) heeft aangericht aan de natuur en de bevolking waren  weerzinwekkend. Verder was er wapentuig te zien, Amerikaanse gevechtstoestellen en de zgn tijgerkooien waarin krijgsgevangenen werden opgesloten.

Na het oorlogsmuseum reden we naar het Onafhankelijkheidspaleis waar de definitieve capitulatie van Zuid Vietnam in 1975 werd bezegeld. We konden er alleen een foto van nemen. Vervolgens reden we naar de kathedraal en het postkantoor. De kathedraal konden we i.v.m restauratiewerkzaamheden niet van binnen bekijken. Het postkantoor wel en dat was van binnen erg mooi.

Na afloop van de tour liepen we in een kwartiertje naar ons hotel in Dong Khoi, de PC Hooftstraat van Saigon. Na het inchecken zijn we even op eigen gelegenheid de stad ingelopen en daarna hebben ons opgefrist en omgekleed voor de Bonsai tour, waarvoor we om half 7 moesten vertrekken.

De Bonsai tour was een boottocht met diner langs de mooi verlichte skyline van Saigon. Dat was erg leuk. Er waren optredens van een goochelaar aan tafel, Vietnamese danseressen en een live band die er een heus feestje van wist te maken met alle Nederlanders op de kleine dansvloer. In een uitbundige stemming, inclusief polonaise in de bus, reden we dan ook terug naar het hotel.

1. Lieke:
    1 maart 2019
    In het zuiden ga je meer verschrikkingen van de oorlog zien Sander. Met name ook de rol van de Amerikanen daarin.