Portland - Independence Day

4 juli 2018 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

woensdag 4 juli
We zijn vanmorgen om 7 uur opgestaan, omdat we op tijd in Portland wilden zijn voor de festiviteiten i.v.m. Independence Day. Om kwart over 8 was onze tank en die van de auto gevuld en konden we vertrekken. Het was een flinke rit van 450 km, maar dat viel eigenlijk nogal mee. Volgens onze navigatie app moest dat zonder tussenstops in 41/2 uur haalbaar zijn. Om het drukke verkeer rond Seattle te vermijden én om een mooiere route te hebben kozen we ervoor een andere route te nemen dan in ons 'roadbook' stond aangegeven. We volgden de US 79 naar het zuiden. Dit bleek een goede keuze. Ten eerste omdat we lekker konden doorrijden over de veelal prima tweebaanswegen. In Nederland is het onmogelijk om over tweebaanswegen gemiddeld 90 - 100 km per uur af te leggen, maar dat is hier geen probleem. Rijden is hier heerlijk relaxed. Je zet je cruisecontrol op de max. snelheid (of iets meer) en omdat er weinig verkeer is en de bochten lekker lopen, hoef je nauwelijks te remmen. De mooie route liep eerst door een brede vallei, daarna tussen steile met naaldbomen begroeide bergwanden door omhoog en na het passeren van de hoogste top kwamen we vrij plotseling in een hooggelegen woestijnlandschap met alleen lage begroeiing en prachtige vergezichten. Van grote afstand zagen we na enige tijd Mt Rainier en later Mt Hood ver boven het landschap uitrijzen. Bij Yakima leken de met verdord gras begroeide hellingen op enorme zandduinen. Na zo'n 200 km bereikten we de Columbia River Gorge die we overstaken. Daarna reden we via de I-84 naar Portland. Dit was dezelfde weg die we ruim een week geleden ook hadden gereden, maar dat was geen straf. Na enkele fotostops en een lunchstop waren we even na half 2 bij ons hotel in Portland. Rond 3 uur waren we op weg naar het Waterfront aan de Willamette River Gorge, waar allerlei festiviteiten zouden zijn. Er bleek een groot Bluesfestiival te zijn dat een hele week duurt. Een park aan de oever van de rivier diende als festivalterrein. Er waren vier podia en de muziek swingde de pan uit. Omdat alle activiteiten zich deze dag hier afspeelden, hebben we ook kaarten gekocht en ons onder de duizenden andere bezoekers begeven. Er was van alles te beleven, te eten en te drinken en we hebben ontzettend veel bijzonders types gezien. Het overgrote deel van het publiek had eigen stoeltjes meegenomen en die stonden in lange rijen voor de podia en videoschermen. Daarnaast werd er ook volop gedanst en er waren zelfs danswedstrijden. We hebben bij de stand van Cascade Zydeco geïnformeerd of ze wel eens van de River Zydeco Band en Zydeco Zity gehoord hadden. Dat was natuurlijk niet zo, maar ze waren wel enthousiast toen we er het een en ander over vertelden. We hebben de website laten zien en het webadres doorgegeven. Daarna moesten we uiteraard op de foto. Rond 8 uur hebben we plaats genomen op de tribune bij de Brewery Stage waar om 10 uur ook het grote vuurwerk zou zijn. Na nog een mooi optreden werd om 10 uur eerst het Amerikaanse volkslied gezongen en daarna barstte het vuurwerk los. Dat duurde ongeveer een half uur en daarna waren we na een kwartiertje lopen bij het hotel. Na Canada Day van afgelopen zondag was het leuk om ook de 4e juli een keer mee te maken.

1. Susanne den Boer:
    5 juli 2018
    Wat bijzonder leuk dat jullie mooi ook wat typische feestdagen mee kunnen vieren. Dat maakt de reis nog meer tot een feestje!