Portland (2)

5 juli 2018 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

donderdag 5 juli
Vanmorgen hebben we na het ontbijt eerst geskypt met Joost, Esther en de kids om hen een fijne vakantie in Frankrijk te wensen. Daarna hebben we in het hotel een lekker ontbijt op en vervolgens zijn we de stad wat gaan verkennen. We zijn eerst naar het nabijgelegen Visitors Centre geweest om daar wat tips te krijgen. We hebben daar meteen maar dagkaarten voor het openbaar vervoer gekocht.
Zoals alle Amerikaanse steden heeft Portland maar een historie van goed 100 - 150 jaar. Vandaar dat er weinig of geen monumentale gebouwen zijn. Wat Portland wél heeft, zijn veel 'weirdos' en net als andere Amerikaanse steden veel daklozen die een hoop rotzooi maken. De stad staat ook bekend om zijn eigenzinnige, alternatieve karakter.
Portland ontstond bij een open plek in een uitgestrekt bosgebied aan Willamette River en groeide uit tot Oregons belangrijkste stad, omdat grote schepen maar tot daar de rivier op konden varen. Daarmee troefde het de eerdere hoofdstad Oregon City af.
Na het bezoek aan het bezoekerscentrum hebben we door het moderne shoppingcenter Pioneer Place gewandeld en daarna zijn we op ons gemakje naar 117 2nd Avenue gelopen, waar we om 1 uur met een fietstocht zouden beginnen. Omdat we wat aan de vroege kant waren, hadden we nog genoeg tijd voor een bakje koffie met iets lekkers. Om 1 uur begonnen we dus aan de fietstocht. Om te beginnen fietsten we naar de oever van de Willamette River, waar onze gids tekst en uitleg gaf over het ontstaan van het park aan de rivier en over Steel Bridge. Deze oudste stalen brug biedt het verkeer op twee verdiepingen de kans de rivier over de steken. Het meest bijzondere is dat het onderste en bovenste deel van de hefbrug apart van elkaar open kunnen voor grote schepen. Daarna staken we via de Steel Brigde de rivier over en fietsten een heel stuk langs de rivier. We staken de rivier weer over via de in 2015 geopende People's Bridge, die alleen toegankelijk is voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Na de volgende stop bij de universiteit zijn we via het zuidelijke deel van Portland terug gefietst. Een mooie fietstocht zonder echte hoogtepunten. Bij de temperatuur van 30°C was het wel lekker om te fietsen. Na de fietstocht zijn we eerst naar de Chinese tuin " Lan Su" in Chinatown geweest en daarna zijn we met de tram naar SE Hawthorne Avenue gereden. Die straat met veel restaurantjes en winkeltjes was niet zo bijzonder als ons verteld was. Na de wandeling hebben we een Portland biertje gedronken en zijn met de 'street car' (tram) terug naar SW Portland gereden. Tijdens de wandeling naar het hotel zagen we op een pleintje nog het laatste stukje van een dansshow op stelten. Rond half 8 zijn we gaan eten en daarna hebben we nog wat rondgewandeld in SW Portland. In dit deel van downtown Portland barst het van de restaurants, bars en winkels en daar we zitten met ons hotel Hilton / The Duniway dus middenin.