Santiago de Cuba

20 januari 2020 - Santiago de Cuba, Cuba

We begonnen deze dag met een stadstour, eerst een stuk met de bus en daarna te voet. Met de bus reden we naar de voormalige kazerne, Cuartel Moncada. In 1953 werd die kazerne tijdens het carnaval in Santiago aangevallen door Fidel Castro en zijn guerilleros om wapens en munitie buit te maken. De aanval werd zorgvuldig voorbereid maar mislukte jammerlijk. Een aantal guerilleros werden gedood of ernstig gemarteld. Fidel en Raoul Castro kwamen er af met een lange gevangenisstraf, maar kregen voor de verkiezingen in 1955 amnestie.  Vlakbij de kazerne stond een standbeeld voor Abel Santamaria, een guerillero bij wie de ogen werden uitgestoken tijdens een marteling. De kazerne is nu een grote school voor basis en voortge,et onderwijs.

Bij het Parque Céspedes kregen een rondleiding door het oudste stenen huis van Santiago, Casa de Diego Velázquez. Vervolgens liepen we met Eduardo naar Parque Dolóres en daarna konden we de dag verder zelf invullen. We hebben toen eerst met reisgenoten wat gedronken en bijgekletst op het terras bij Parque Dolorés. Daarna zijn we naar Plaza de Marte gelopen om een paar foto's te maken. Door de Enramada liepen we terug naar het carnavalsmuseum in de Heredia. Het museum was echter nog gesloten. We zijn toen in het bar / restaurant daartegenover wat gaan eten en drinken. We waren hier de enige toeristen tussen de Cubanen, maar het was er gezellig want er speelde een leuke band.

Om 2 uur zijn we alsnog naar het Museo el Carnaval gegaan, maar dat stelde niet zoveel voor. Het waren voornamelijk zwartwit foto's van het carnaval uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw en wat kleurige carnavalskleding. Binnen 10 minuten stonden we weer buiten. Daarna hebben we op een pleintje naar het dominoën en schaken staan kijken. Vooral bij het dominoën kan het er fel aan toe gaan, maar deze keer vlogen de stenen niet over tafel. We liepen verder over de uitgebreide souvenirmarkt en eindigden weer in cerveceria Puerte del Rey voor een lekkere pot bier.

Aansluitend hebben we een wandeling gemaakt door een wijk die er niet zo rooskleurig uitzag, maar waar we na een flinke klim wel een mooi uitzicht hadden op de baai en het oude centrum. Uiteindelijk belandden we weer op de Plaza de Marte waar we op een dakterras een paar cocktails gedronken hebben.

Tot slot zijn we de uitdaging aangegaan om in het donker naar ons hotel te lopen. Toen er bijna waren, hebben we eerst gegeten en daarna het laatste stukje gelopen