Sierra del Escambray

14 januari 2020 - Trinidad, Cuba

Na een gezellige avondje met veel dans en muziek ging de wekker deze ochtend om 7 uur af. Na een goed ontbijt in onze casa vertrokken we om half 9 voor een dag in de bergen. Na een rit van ruim een uur door de Sierra del Escambray arriveerden we op de 800 meter hoge Topes de Collantes. Daar werden we ontvangen door onze  berggids en daarna vertrokken we in oude Russische legertrucks naar Parque Guanayara. Dat was nog een ritje van ruim een half uur over hobbelige en deels onverharde wegen.

Onderweg maakten we nog wel een koffiestop. Vanwege de gunstige klimatologische omstandigheden komt de beste Cubaanse koffie volgens de gids komt uit dit deel van Cuba. Net als bij de tabaksplantages moeten de koffieboeren 90% aan de staat leveren en mogen ze 10% van de koffiebonen zelf verwerken en verkopen. Die 90% van de staat wordt volledig geëxporteerd, vooral naar Japan.

Na een heerlijke cappuccino reden we door naar Parque Guanayara. Daar begonnen we aan een 3 uur durende wandeling. Onze gids vertelde veel over de flora, bijv. over de verschillende mimosa soorten en de bromelia's die als 'airplant' op boomstammen en zelfs op elektriciteitsdraden groeien. We zagen de tocororo, een vogel uit de quetzal familie. Omdat zijn rood-wit-blauwe kleuren ook de kleuren van de Cubaanse vlag zijn, is de tocororo de nationale vogel van Cuba. Verder zagen we o.a. rotsratten en wilde varkens. Bij de waterval El Rocio hielden we een korte rustpauze en niet veel verder konden de liefhebbers zwemmen in een meertje dat door die waterval gevoed werd. Tegen 3 uur waren we bij het eindpunt van onze wandeling en kregen we daar een lekkere lunch aangeboden. Vervolgens reden we in de Russische legertrucks terug naar de Topes de Collantes en vandaar met de bus terug naar Trinidad.

In onze casa bleek dat onze gastvrouw onze vuile was al gedaan had. Nadat we ons wat hadden opgefrist,  gingen we op zoek naar een leuke eetgelegenheid. Dat werd 'Sol y Son', een gezellig restaurant op een binnenplaats achter een meubelmuseum. Na het diner liepen we naar het centrum bij Plaza Mayor om nog een lekkere cocktail te drinken.

1. JIL:
    16 januari 2020
    Ik zie het zo voor me , ga zo door.