Vicksburg - Natchez

3 september 2019 - Natchez, Mississippi, Verenigde Staten

Tijdens het ontbijt kregen we een video te zien over ons hotel "Anchuca" en daarna mochten we een tour maken door het prachtige huis. "Anchuca" wordt niet meer bewoond, maar alleen nog gebruikt als B&B, als restaurat en voor tours. Ook van binnen was het huis een echte bezienswaardigheid.

Daarna reden we via een mooie toeristische route naar Natchez. Onderweg passeerden we Port Gibson, wat in Church Street vol stond met prachtige 'mansions'.  We kwamen al rond half 12 aan bij ons hotel, weer een mooi historisch pand. Vóór het inchecken hebben we op het terras eerst een kop koffie gedronken.

Na het inchecken moesten we even wat zaken regelen voor ons verblijf in New Orleans, omdat onze kamer daar a.g.v. financiële problemen bij Go Amerika was geannuleerd. Daarna zijn we naar de katoenplantage "Frogmore" gereden. Daar hebben we met met zijn tweeën een privé rondleiding gehad, zodat we nu alles weten over het groeiproces van de katoenplant. Verder kregen we uitgebreid informatie over de  'cotton gin', een machine waarmee de zaadjes uit de katoenvezels worden gehaald en de vezels worden ontdaan van vuil. Het was verrassend te horen waarvoor de katoenvezels en vooral de zaadjes allemaal gebruikt worden: van kleding tot aan de verwerking in geneesmiddelen, voedingsstoffen, plastics, schoonheidsproducten, etc. Uiteraard kregen we ook uitleg over het leven van de slaven en 'cropsharers' op de plantage en we mochten ook nog even katoen plukken.

Op de heenweg kwamen we door Ferryday, het plaatsje waar Jerry Lee Lewis woonde. Op de terugweg hebben we even foto's genomen van het huis (nu het J.L.Museum) waarin deze rock 'n roll zanger uit de jaren 50 - 60 opgroeide. Het zag er op zijn zachtst gezegd niet erg goed onderhouden uit. Terug in ons hotel vertelde de receptioniste dat Frankie Jean, de knotsgekke zus van Jerry Lee die het museum runde, is overleden. Nu schijnt een nichtje van hem dat te doen, maar toen wij er waren zag het er erg 'gesloten' uit.

Na een opfrisbeurt hebben we een wandeling gemaakt door het historische stadje waar deze dag in ieder geval weinig leven in zat. De receptioniste noemde het ook al een 'sleepy town'. We liepen naar de oever van de Mississippi  en hebben daar wat foto's gemaakt van de bruggen. Van de hitte kregen we dorst en die hebben we gelest in de oudste kroeg van het stadje: de "Under the Hill Saloon". Hierna zijn gaan eten bij een Italiaans restaurant en de rest van de avond hebben we doorgebracht op de veranda van het hotel.