Ho Chi Minh-stad

3 maart 2019 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Vanmorgen konden we lekker uitslapen en we waren nog maar net op tijd voor een ontbijt. Daarna zijn we op eigen gelegenheid Saigon gaan verkennen. Onderweg naar de Jade Keizer pagode hebben we even aangelegd bij Hard Rock Café en koffie gedronken bij Starbucks. Dat was het eerste lekkere bakske koffie in Vietnam. De locale koffie heeft hier altijd een vreemde smaak, omdat ze koffie mengen met soja, anijs, vanille of iets anders. De pagode was lastig te vinden maar gelukkig bood Google Maps uitkomst. De voorkant van de pagode was helemaal rose. Van binnen was hij een stuk mooier met kleurrijke en vergulde afbeeldingen van boeddhistische en taoïstische goden. Deze pagode eert de Koning van alle Hemelen, Ngoc Hoang oftewel de Jade Keizer, de belangrijkste godheid van het taoïsme.

Daarna hebben we bij een klein cafeetje wat gedronken en vervolgens hebben we een lange wandeling gemaakt. Daarbij passeerden we o.a. een mooie Hindoe tempel, de Mariamman tempel. Bij de overdekte markt van Ben Hahn hebben geluncht en uitgerust.

Vervolgens hebben we weer een stuk gewandeld en zagen we o.a. het Rex Hotel, waar de Amerikaanse officieren gebruik van maakten, het Gebouw van het Volkscomité, het Historisch Musem en vooral veel shopping malls en talloze kleine winkeltjes, straatverkopers en ambachtslieden die hun beroep op straat uitoefenden (bijv. schoenmakers).

Het centrum van Ho Chi Minh-stad heeft met zijn drukke verkeer, vele malls en wolkenkrabbers veel westerse trekken en allure, maar de verschillen zijn ook duidelijk zichtbaar, zoals de genoemde straatverkopers en niet te vergeten de ca 4 miljoen scooters en bromfietsen die het verkeersbeeld hier bepalen. Als een stoplicht op rood had gestaan, ontstonden er rijen dikke colonnes van soms wel meer dan 100 scooters. Het oversteken was een kunst op zich, want m.n. die scooters rijden links en rechts om je heen, ook bij zebrapaden en rode stoplichten.

Tijdens onze middagwandeling kregen we van Joost de trieste melding dat voor zijn vriend Sander Diks het leven ondraaglijk is geworden. Om daarvan even bij te komen hebben we aan de oever van de Saigon River even wat gedronken. Daarna hebben we nog foto's genomen vanaf een 49-verdiepingen-hoog skydeck. Toen we daarna terugliepen naar het hotel, kwamen we langs een groot tv evenement in het voetgangersgebied. Het heette AO Dai 2019. Ao Dai is de traditionele Vietnamese kleding. We hebben nog wat fraai geklede dames en heren op foto vastgelegd. Terug in het hotel hebben we even uitgeblazen van deze vermoeiende dag.

Tegen half 8 hebben we gegeten in een Thais restaurant en daarna hebben we nog door het bruisende centrum gewandeld, een ijsje gegeten en de finale van AO Dai 2019 gezien.