Vinh - Dong Hoi

17 februari 2019 - Dong Hoi, Vietnam

Vanmorgen moesten we al om 6 unuur op, omdat we een lange reisdag met diverse stops naar Hong Doi voor de boeg hadden. We vertrokken om half 8. Onze eerste stop was al na een half uur bij de grote markt van Can Lôc. Daar was van alles te koop. Het omgaan met de levende dieren was weerzinwekkend. Zo werd er bij de verkoop van kippen en padden ter plekke hun poten eraf gehakt en zagen we afgehakte grote vissenkoppen nog naar adem happen. Dat gedeelte hebben we dan ook maar snel verlaten.

Na de markt reden we naar Long Doc, een kruising van wegen waar tijdens de oorlog met Amerika 10 Vietnamese meisjes omkwamen. Hun taak was de krater te dichten die een B52 bommenwerper daar had veroorzaakt. Terwijl ze daarmee bezig waren, kwamen er andere bommenwerpers. De meisjes vluchtten een tunnel in maar toen de ingang werd geraakt door een van de bommen werden de meisjes gedood.

Ter herinnering hieraan is op de kruising naast de bomkrater een groot monument opgericht. Het is een van de populairste oorlogsmonumenten in Vietnam. Het was er dan ook druk en iedereen plaatste bij ieder grafmonument een witte bloem en een wierookstokje. Ook offerde iedereen 10 cadeaus die in een vuur werden gegooid. Daarnaast was er van alles tentoongesteld over de oorlog. Blijkbaar waren we zelf ook een attractie, want diverse Vietnamese meisjes wilden met ons op de foto.

We volgden vanaf daar de Ho Chi Min route, tijdens de oorlog met Amerika de geheime route van zo'n 20.000 km over smalle paden die werd gebruikt voor het transport van Noord Vietnamese soldaten, wapens en voedsel naar Saigon in het zuiden. De route liep deels ook door Cambodja en Laos en leidde voor een gedeelte door tunnels en op geheime plaatsen naar Vietnam.

De  eerstvolgende stop was bij een thee- en rubberplantage, waar we alleen enkele foto's gemaakt hebben.

Na de lunch reden we naar Nationaal Park Phong Nha-Ke Bang, dat vanwege de enorme grotten op de werelderfgoed lijst van Unesco staat. Bij aankomst was het ruim 30 graden en vochtig. Wij voeren in een sampan door de Phong Nhagrot met zijn talloze ondergrondse holen, stalactieten en stalagmieten. De rivier stroomt liefst acht kilometer door dit karststenen grottenstelsel. We voeren alleen de eerste kilometer en maakten er ook nog een wandeling. De grotten waren schitterend, een geweldige kleurenpracht en variatie aan fantastische vormen. Op de terugweg kregen we een flinke regenbui, maar gelukkig hadden de bootjes een dak. Om kwart over 4 waren we terug en we reden daarna naar ons hotel in Dong Hoi.

Om kwart over 5 kwamen we aan bij het Sun Spa Resort, gelegen op een eiland net buiten Dong Hoi. We hebben een mooie grote kamer met uitzicht op en vlakbij het strand en de zee. Het resort heeft ook een paar zwembaden en een kleine golfbaan. Omdat het bij aankomst zwaar bewolkt was, hebben we daar nog geen gebruik van gemaakt, maar we zijn hier nog anderhalve dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Esther: