Amsterdam - Los Angeles

1 juni 2018 - Diamond Bar, Verenigde Staten

vrijdag 1 juni:
Vandaag zijn we begonnen aan onze reis door het westen van de USA. Lieke zette ons vanmorgen af bij het NS station in Breda en daar vertrokken we om kwart over 7 met de intercity direct naar Schiphol. Iets over achten kwamen we daar aan. Mooi op tijd, zodat het nog niet druk was. Het inchecken van de bagage en alle controles verliepen dan ook erg vlot, waardoor we nog ruim twee uur de tijd hadden om wat rond te struinen, dollars te pinnen, koffie te drinken en wat te eten. Bij de gate was Els één van de uitverkorenen voor een extra security check, zodat we voor een minuut of 20 van elkaar gescheiden werden. Eenmaal in het vliegtuig kregen we te horen dat er a.g.v. kleine reparatiewerkzaamheden aan het toestel een extra vertraging zou zijn. Uiteindelijk vertrokken we bijna anderhalf uur te laat. Gezien de al krappe overstaptijd in Houston werd de vraag of we daar de aansluitende vlucht naar LA zouden halen dus alleen maar groter. Gelukkig verliep de vlucht verder wel zeer voorspoedig. De piloten zullen wat extra gas gegeven hebben, want i.p.v. de geschatte vluchttijd van bijna 10.30 uur stonden we al na 9.15 uur in Houston aan de grond. Slechts een kwartiertje later dan gepland. Nadat we uit het vliegtuig waren, hadden we ruim een uur de tijd. Dat bleek ruim voldoende, omdat het bij de immigratie en douanecontrole helemaal niet druk was. Om 16 uur plaatselijke tijd zaten we in het vliegtuig dat 20 minuten later precies op tijd vertrok. Iets meer dan drie uur later landden we in LA. Gerard van Rooij stond ons al op te wachten bij de bagagebanden en omdat er geen douanecontrole meer was, zaten we zo in de auto op weg naar Diamond Bar, het deel van LA waar Gerard en Cyndee wonen. Het was ongeveer 35 mijl (54 km) van LA National Airport. Daar werden we ook zeer hartelijk ontvangen door Cyndee, die er samen met Gerard alles aan deed om het ons naar de zin te maken. Hun huis is gebouwd tegen een heuvel en biedt vanuit de tuin met zwembad een mooi uitzicht op LA. Bij helder weer kun je zelfs downtown LA zien. Onder het genot van een biertje hebben we nog lekker een tijd zitten kletsen en vervolgens konden we nog genieten van een heerlijke casserole schotel die Cyndee had bereid. Tegen tienen vielen onze ogen zowat vanzelf dicht. Dat kon ook wel na ruim 24 uur. Dus de hoogste tijd voor wat uurtjes slaap.