Arches NP & Dead Horse Point SP

10 juni 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

zondag 10 juni
Met het uur tijdsverschil van gisteren en het vroege tijdstip van opstaan vanmorgen was het een kort nachtje. We zijn eerst met Frans en Thea gaan ontbijten in een nabij gelegen restaurantje. Daarna zijn we inkopen gaan doen voor de lunch en om half 9 vertrokken we naar Arches NP. Dit is een relatief klein park dat op ongeveer 1500 meter hoogte ligt. Het park is beroemd om zijn steenbogen die hier door de natuur gevormd zijn. We waren er binnen een half uur en liepen eerst de Park Adventure Trail, een korte wandeling van een uurtje. Meteen na het uitstappen zagen we de Courthouse Tower, een rotsformatie waarin je met enige fantasie drie rechters kunt zien. Verder waren er nog andere mooie rotsformaties maar 'arches' hebben we daar nog niet gezien. Wat wel opviel was de bijna onnatuurlijk diepgroene kleur van de bladeren van boompjes en struiken in dit droge woestijngebied. Omdat een park ranger de papieren van onze reisleider en chauffeur uitgebreid wilde controleren en ook nog een bekeuring uitschreef voor te lang parkeren, duurde het even voor we verder konden. Even verderop stopten we bij 'Balanced Rock', een enorme rotsblok op een smalle, spits toelopende zuil. Met enige fantasie kun je gemakkelijk allerlei figuren of dieren in de vele rotsformaties ontdekken en soms heb je helemaal geen fantasie nodig om er bepaalde lichaamsdelen in te herkennen. Onze volgende stop was bij de 'Windows Trail', waar we diverse grote bogen konden bewonderen, o.a North & South Window en Turret Arch. Ondertussen begonnen sommigen al te puffen vanwege de hitte, want net als gisteren steeg de temperatuur tot zo'n 35°C. Gelukkig zorgde de wind voor wat verkoeling. Na de 'Windows Trail' reden we naar het bezoekerscentrum van Arches NP. Daar zagen we een mooie tentoonstelling en een korte film over de vorming van het Colorado Plateau waartoe Grand Canyon, Arches en andere parken in Utah en Arizona behoren.
Vanaf het bezoekerscentrum reden we daarna in een goed half uur naar Dead Horse Point State Park (SP). Vanaf Dead Horse Point Overlook hadden we daar een geweldig uitzicht op de Colorado Rivier, die 600 meter onder ons met een prachtige meander door het rotsplateau stroomde. Dit uitzichtpunt is een schiereiland in de canyon. De toegang ('the neck') is maar 27 meter breed. Er zijn verschillende theorieën over hoe dit uitzichtpunt aan zijn naam is gekomen. Eén ervan is, dat cowboys hier ooit wilde mustangs naar toe hebben gedreven en de smalle toegang toen hebben afgesloten. Nadat ze de beste paarden hadden geselecteerd, zouden ze de overige paarden hebben achtergelaten waarna die door de dorst zijn omgekomen. Wij zagen in de diepte een wit figuur in het gesteente waarin je een paard kon herkennen. Dus dat kan ook een verklaring zijn voor de naam. Who knows?
Om kwart voor 3 reden we terug naar Moab, waar we een uur later aankwamen en eerst een stop maakten bij de supermarkt om inkopen te doen voor de lunch van morgen. Na een verfrissende douche hebben we daarna even door Moab gewandeld. Onderweg heb ik een nieuw UV- filter en een lenskapje voor mijn camera gekocht. Het stadje bestaat eigenlijk maar uit één hoofdstraat met veel winkeltjes en restaurants en nog wat zijstraten. Er zijn ook een flink aantal bedrijven die allerlei outdoor activiteiten aanbieden, o.a. rafting. Aan de buitenkant van het stadje zijn enkele nieuwe grote hotels in aanbouw.
Na een drankje in het hotel zijn we weer met Frans en Thea gaan eten en dat was wederom gezellig.

1. Susanne den Boer:
    11 juni 2018
    Wat mooi allemaal weer! En... hieperdepiep hoera! Proficiat met je verjaardag pap. Maak er een gezellige dag van! Liefs van ons 4 uit Waspik
  2. Esther:
    11 juni 2018
    Hoera, gefeliciteerd met je verjaardag! Dat wordt een Amerikaanse birthday party...! :-)
    En wat een schitterende, bijzondere natuur daar. Met indrukwekkend zijn!
  3. Tom & Hannie:
    11 juni 2018
    Gefeliciteerd Sander maak er een mooie dag van.We genieten iedere dag van de mooie verhalen.Heel veel gr ook aan Els Tom Hannie
  4. Angelique van buurvrouw Toos:
    11 juni 2018
    Hallo buurtjes! Ik krijg jullie blogjes doorgestuurd door m’n moeder. Wat leuk om te lezen, en wat een mooie foto’s. Over drie weken gaan wij ook een rondje West doen, maar net andersom, met de klok mee. Dit is een mooie warming-up. Fijne vakantie nog, en gefeliciteerd voor buurman Sander! Groetjes, Angelique
  5. Sander:
    12 juni 2018
    Nou, het is hier fantastisch Angelique. Wel erg warm maar de parken en uitzichten zijn geweldig. Veel plezier met jullie reis.