Crater Lake NP

22 juni 2018 - Bend, Oregon, Verenigde Staten

vrijdag 22 juni
Deze dag vertrokken we om kwart voor 10 naar Crater Lake, een van de mooiste meren in de USA. Het laatste stuk van de route ernaar toe was al mooi. We reden toen over de Volcanic Legacy Scenic Byway door de uitgestrekte bossen en met continue klimmen en dalen.
Crater Lake ontstond ongeveer 7700 jaar geleden toen de 3700 m hoge vulkaan Mazama tijdens enorme uitbarstingen zijn hele top opblies en er een gat van bijna
600 meter diep en 8 km breed ontstond. Het is het diepste meer in de VS. Het meer wordt niet gevoed door gletsjers of rivieren en het water is zo puur en helder dat je wel tot ruim 30 meter diepte kunt kijken. In het meer ligt een eilandje, Wizard Island, en een rotspiek, Phantom Ship.
Na een mooie informatieve film in het bezoekerscentrum zijn we de 50 km lange weg rondom het meer gaan rijden. Er waren heel veel mooie uitzichtpunten en ook wandelingen, maar daar hebben we er maar één van gedaan. Ongeveer halverwege zagen we een bijzonder natuurverschijnsel in de blauwe lucht. Rondom de zon stond nl. een grote kring in de kleuren van de regenboog, een zgn. "halo". Nog nooit eerder zoiets gezien. We hebben diverse pogingen gedaan om dit natuurverschijnsel te fotograferen, maar dat bleek erg lastig te zijn. Mooie foto's en filmpjes maken van het meer was een stuk eenvoudiger met het mooie weer. De kleur blauw overheerst uiteraard op alle foto's. Op het terras in Rim Village hebben we vrij laat gepicknickt. Daarna hebben nog wat rondgelopen en een paar foto's gemaakt en rond kwart voor 4 zijn we vertrokken naar Bend. Omdat het redelijk druk was op de vnl tweebaanswegen, schoot het niet erg op. We hadden ook nog een bezoek willen brengen aan het Newberry National Volcanic Monument, maar uiteindelijk zijn we doodgereden naar het hotel in Bend. We waren er om kwart voor 6.
Na een uurtje rust zijn we naar het centrum van Bend gereden, een druk en levendig stadje. Daar hebben we eerst wat rondgewandeld langs de winkels en in het park aan de rivier. Daarna hebben we lekker gegeten in de Pine Tavern, waar de aangebouwde dinerzaal om twee bestaande grote dennenbomen is gebouwd.