Grand Canyon (2)

8 juni 2018 - Williams, Arizona, Verenigde Staten

vrijdag 8 juni
Deze morgen zijn wat eerder opgestaan om via Skype Tiebe te kunnen feliciteren met zijn 8e verjaardag. I.v.m het tijdsverschil van 9 uur kon dat alleen voor 8 uur, omdat we om kwart over 8 vertrokken voor een lange dag naar de Grand Canyon. Onderweg kregen we uitleg over de routes die we konden lopen of met gratis pendelbussen konden rijden. Wij kozen ervoor om te gaan lopen, maar dat hebben we niet de hele route volgehouden. Het was nl. erg warm (31°C) en we hadden er ook niet voldoende tijd voor. Uiteindelijk hebben we 6,5 km van de 12,8 km gelopen. De overige uitzichtpunten hebben we dus met de pendelbussen bereikt. Onderweg hebben we kunnen genieten van talloze prachtige vergezichten en vooral dieptegezichten. Via de informatieborden kwamen we er ook achter dat hier tijdens het hoogtepunt van de koude oorlog (1962 - 69) op grote schaal uranium is gedolven. Overblijfselen van de uranium mijnen waren ver in de diepte nog zichtbaar. Uiteraard hebben we vele foto's en filmpjes gemaakt en hopelijk kunnen die een beetje een indruk geven van al het overweldigende natuurschoon dat we vandaag hebben gezien en beleefd.
Na de wandeling over de rand van de Grand Canyon zijn we naar het Imax theater van het nationaal park gereden en hebben daar een schitterende film gezien: "Hidden secrets of the Grand Canyon". In de film zagen we o.a. prachtige beelden van de (nagebootste) tocht van John Wesley Powell, die met zijn metgezellen in 1869 als eerste de Colorado Rivier in zijn geheel wist te bedwingen. Vooral de beelden van de stroomversnellingen waren spectaculair.
Rond kwart over 4 reden we terug naar ons hotel in Williams, dat zich profileert als 'The gateway to the Grand Canyon'. Ook hier staat overigens veel in het teken van Route 66. Na een bezoek aan de Safeway en een goede opfrisbeurt hebben we met Thea en Frans uit Rijckevoort in een Mexicaans restaurant gegeten en de dag afgesloten met een drankje in het hotel.