Las Vegas - Visalia

15 juni 2018 - Visalia, California, Verenigde Staten

vrijdag 15 juni
Deze morgen konden we rustig beginnen, omdat we pas om half 9 vertrokken. Eerst hebben we nog een felicitatie appje naar Fabian gestuurd, maar ik had plotseling geen verbinding meer. Daarna hebben we een broodje gegeten bij de Subway. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen er 's morgens vroeg al aan een gokautomaat  of speeltafel zitten. Het gokken is hier echt een 24-uurs industrie. Het gokken op sportwedstrijden is ook heel populair. Zo hing het hele speelschema van het WK voetbal aan een wand. Je kon inzetten per wedstrijd of op welk land wereldkampioen ging worden. Brazilië stond bovenaan met 5/2, gevolgd door Duitsland met 3/1.
Om half 9 vertrokken we naar Visalia, dat in de staat Californië ligt. Het was vanmorgen bewolkt en aanmerkelijk koeler dan de vorige twee dagen.
Na een koffiestop net over de grens met Californië maakten we tegen half 12 een stop bij het spookstadje Calico in de Mojave woestijn. In 1881 werd hier zilver gevonden. De bloeiperiode was tussen 1881 en 1907, toen er zo'n 1200 mensen woonden en werkten. Daarna kwam het verval, omdat de zilverprijzen kelderden. Nu wordt het als een Country Regional Park in stand gehouden door de acht mensen die daar nog wonen. We hebben een uurtje door het spookstadje gelopen en met een treintje een kort ritje langs de oude zilvermijnen gemaakt. Het was een leuke onderbreking van de lange busrit.
Twintig minuten na ons bezoek aan Calico stopten we voor de lunch bij een outlet centrum in Barstow . We hebben deze keer Denny's eens uitgeprobeerd en dat is goed bevallen. Tijdens het vervolg van onze rit door de Mojave woestijn heb ik vnl. geslapen. Na onze volgende stop nabij Tehachapi veranderde het landschap vrij snel. Het was duidelijk dat we de woestijn eindelijk achter ons hadden gelaten. Het glooiende groene landschap waardoor we reden, waren de uitlopers van de Sierra Nevada, een zeer uitgestrekt landbouwgebied en volgens onze reisleider één van de belangrijkste landbouwgebieden van de USA. Dat was wel te zien ook aan de vele bedrijven en de begroeide akkers links en rechts van de weg, vooral toen het landschap gewoon vlak werd en we in de verte alleen de contouren van de Sierra Nevada konden zien. Er wordt vooral maïs, avocado's en allerlei citrusvruchten verbouwd. Tegen kwart voor 6 uur waren we bij het Wyndham hotel in Viasalia en kwam een einde aan deze wat saaie reisdag.
In het hotel hebben we eerst onze kleding gewassen en gedroogd, zodat we overmorgen hier met allemaal schone kleren in de koffer kunnen vertrekken. Daarna heb ik gepoogd wat samenvattingen van het WK te zien en zijn we gaan eten in het restaurant van het hotel. Tot slot hebben we wat TV gekeken en dit reisverhaal online gezet.