Los Angeles

5 juni 2018 - Long Beach, California, Verenigde Staten

dinsdag 5 juni
Het was vanmorgen helemaal bewolkt toen we opstonden en bovendien behoorlijk fris. Fris genoeg om de fleece trui onder uit de reistas te vissen. Na het ontbijtbuffet vertrokken we om 8 uur voor een vijf uur durende tour door LA. Los Angeles met alle omliggende steden is ontzettend uitgestrekt (ca. 1200km2) en heeft zo'n 14 miljoen inwoners en ongeveer het dubbele aantal auto's. De auto is hier zowat heilig. Dwars door de stad lopen van oost naar west en noord naar zuid tal van brede snelwegen, zgn. freeways. Het autoverkeer is ongekend.
Ons eerste doel was downtown LA, het bestuurlijke en commerciële centrum en het oudste deel van de stad. We passeerden o.a. de gebouwen van de USC (University of the State of California) en het Staples Centre waar de LA Lakers en LA Clippers (basketbal) en de LA Kings (ijshockey) hun thuiswedstrijden spelen. In downtown LA reden we langs het Music Centre en de Walt Disney Concert Hall, een mooi gebouw met een aparte architectuur en met naar verluid een fantastische akoestiek. Daarna konden we bus uit om zelf wat rond te kijken. We hebben Avila Adobe bezocht, het oudste huis in LA, en een kerkje met de naam 'Nuestra Senôra Reina de Los Angeles' . Het dateert van 4 sept 1781 en volgens onze reisleider is daar de naam van de stad van afgeleid. Vervolgens hebben we nog even rondgelopen over een marktje met veel Mexicaanse kraampjes. Ik heb daar mijn eerste cap tijdens deze reis gekocht. Zal vast niet de laatste zijn. Na het bezoek aan downtown LA reden we naar Hollywood. Het laatste stuk ging over de beroemde Sunset Boulevard. We passeerden vele studio's en zagen langs de weg vele grote billboards, óók eentje met daarop levensgroot onze Bredase Tiësto. In de buurt van Hollywood Boulevard konden we de bus weer uit en gingen te voet verder naar die beroemde ' Walk of Fame'. Midden op Hollywood Boulevard stond een enorme tent ter promotie van de wereldpremière van 'Incredible 2' op 15 juni 2018. Niet veel verder kwamen we bij het 'Tol Chinese Theatre'. Op het pleintje daarvoor lag het vol met tegels met handtekeningen en hand- en voetafdrukken van beroemde filmhelden van Marilyn Monroe tot Tom Cuise. Een klein stukje verder stonden we voor het Dolby Theater, waar jaarlijkse de Oscars worden uitgereikt. We zijn omhoog gelopen via dezelfde trap waarover alle beroemdheden dan ook lopen. Aan de zijkant stonden pilaren waar alle winnende films opstaan. Het was allemaal niet zo geweldig indrukwekkend als het op TV altijd lijkt.
Na een korte wandeling kwamen we daarna op een plek vanwaar we foto's konden nemen van het bekende Hollywood sign op de heuvels. Helaas was het erg heiig waardoor het bijna onmogelijk was om er een mooie foto van te maken.
Na Hollywood ging de tour verder naar Beverly Hills. We zijn er alleen langs gereden en zijn de bus even uit geweest om een groepsfoto te maken bij het Beverly Hills bord. Dat was tevens het einde van de stadstoer.
Om goed 1 uur waren we bij het beroemde Getti Museum, gesticht door J. Paul Getti, wiens vader volgens onze reisleider dankzij de olie industrie de eerste miljardair ter wereld was. Het museum is alleen qua architectuur al een bezienswaardigheid. Het bevat een grote schilderijencollectie, waaronder ook diverse Rembrands en werken van andere Nederlandse meesters uit de Middeleeuwen en latere periodes. Daaronder ook de 'Irissen' van Vincent van Gogh. Daarnaast waren er vele beeldhouwwerken en een paar speciale tentoonstellingen over o.a. Egyptische kunst uit de oudheid en eentje over tekeningen die Rembrandt heeft gemaakt van Indische kunst. Bovendien kun je er ook nog genieten van mooie tuinen en prachtige uitzichten op downton LA en Bell Air, de chiqueste wijk van LA. De drie uren die we hadden waren lang niet genoeg om alles te kunnen zien..
Tot slot reden we daarna naar Santa Monica Beach, het toneel van de Baywatch series. We hebben daar over de pier gewandeld, wat gedronken en tenslotte ook nog gegeten voor we om 7 uur terugreden naar The Queen Mary. Daar hebben we de dag afgesloten in de lounge bar van het schip.