Monument Valley & Moab

9 juni 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

zaterdag 9 juni
We vertrokken deze morgen om half 8 met als eindbestemming Moab in Utah. Onderweg verloren we een uur, omdat het in Utah een uur later is.
Na ongeveer drie kwartier passeerden we de grote universiteitsstad Flagstaff. Volgens onze reisleider bereikten we daar het hoogste punt van Arizona: 3800 meter. Niet veel later reden we het grootste indianenreservaat van de USA binnen: het Navajo reservaat (70.000 km2, bijna 2x Nederland). Het reservaat strekt zich uit over vier staten. Het is er erg droog en dor. De belangrijkste inkomstenbronnen voor de indianen zijn de steenkoolmijnen, winning van uranium en het toerisme, maar volgens onze reisleider leven de meeste indianen hier in armoede. Bovendien hebben vele van hen een alcohol- en / of drugsprobleem. We maakten een stop bij Cameron Trading Post, waar de Navajo's allerlei handgemaakte koopwaar verkochten. Prachtige kleden, juwelen, schilderijtjes en nog veel meer maar het was allemaal ontzettend duur. Behalve Navajo's woont er trouwens ook een kleine gemeenschap Hopi's in het reservaat.
Na de stop in Cameron reden we verder naar Monument Valley, een gebied binnen het reservaat met zeer opvallende rotsformaties van rood zandsteen. Deze rotsformaties zijn over de hele wereld bekend als decors in diverse western films. Ze zijn het symbool geworden van het wilde westen. Het eerste uur reden we door een vlak en dor niemandsland met weinig begroeiing. Daarna werd het landschap een stuk afwisselender met mooi gekleurde heuvels van zandsteen. En toen was er in deze woestijn ineens een indianendorpje met kleine huisjes, enkele tipi's, een paar 'hogans' (indianenverblijf in de vorm van een kleine dome) én een Burger King en Mac Donalds. Tijd voor een lunchstop en een lekkere milkshake. Na vertrek daar zagen we al snel de eerste rotsformaties van Monument Valley opdoemen. Kort daarna passeerden we de grens met Utah en waren we in Monument Valley. Onder leiding van een Navajo gids maakten we daar een jeepsafari om de rotsformaties van dichterbij te kunnen bekijken. Een aantal rotsen hebben een naam die past bij waar ze op lijken, bijv Three Sisters, Thumb, Totem Pole en Rooster. Andere plekken zijn vernoemd naar personen uit het verleden. Zo is er een John Ford's Point, genoemd naar de eerste regisseur die Monument Valley als filmset gebruikte (1938, "The Stagecoach" met John Wayne). Voor de Navajo indianen hebben de rotsen altijd een meer spirituele betekenis gehad.
De jeepsafari duurde bijna twee uur. Het was een heel gehobbel en af en toe flink stof happen, maar de prachtige uitzichten maakten het zeer de moeite waard
Zoals eerder vermeld passeerden we een tijdsgrens zodat het ineens al bijna 4 uur was toen we Monument Valley verlieten. Op weg naar Moab maakten we nog een fotostop bij 'Goosenecks SP', een plek waar de San Juan Rivier zich spectaculair door een nauwe canyon slingert.
Onderweg naar Moab zagen we nog enkele hele bijzondere rotspartijen, waarvan eentje als 'peper- en zoutstel' bekend staat.
Rond half 7 arriveerden na deze lange reisdag eindelijk in Moab, een klein stadje dat de laatste jaren erg in opkomst is als trekpleister voor toeristen. Nadat we al het rode woestijnzand van onze lijven hadden gespoeld, hebben we de dag afgesloten met een maaltijd bij de plaatselijke Chinees. Dat bleek een goede keuze te zijn. Tot morgen!

1. René den Boer:
    10 juni 2018
    Mooi reisverslag en prachtige foto's!
  2. Hella Kimmel:
    10 juni 2018