Pendleton, Oregon

25 juni 2018 - Pendleton, Oregon, Verenigde Staten

maandag 25 juni
Na het ontbijt en een bezoek aan de plaatselijke supermarkt vertrokken we rond kwart over 10 uit John Day. Via de 395 reden we naar Pendleton. Net als gisteren was het een prachtige route door elkaar vrij abrupt afwisselende uitgestrekte prairies en bossen waarbij er constant geklommen of gedaald moest worden. Met enige regelmaat zagen we afgelegen ranches en af en toe bijna uitgestorven dorpjes. Ook nu waanden we ons bijna alleen op de wereld en zagen we zelden tegenliggers. Tegen twaalven kwamen we aan bij het Marigold Hotel in Pendleton. Dit historische stadje aan de Umatilla River werd in de jaren 1860 gesticht door pioniers die via de Oregon Trail hier terecht kwamen, een brug over de rivier bouwden en hier een nieuw thuis vonden. Het stadje groeide snel, omdat er door de productie op de omliggende ranches veel vlees, graan, fruit en zuivel verhandeld kon worden.Ook en vooral door de komst van de oost - west spoorweg in 1881 en het vinden van goud in de nabij gelegen Blue Mountains groeide het stadje snel. In Nederland werd het vorig jaar bekend via het TV programma 'Wie is de mol?'.
Het stadje is in de USA vooral bekend vanwege de jaarlijkse 'round-up', de grote rodeo wedstrijden die half september plaatsvinden.
Na het inchecken en de lunch hebben we een wandeling door het stadje gemaakt en informatie opgehaald in het bezoekerscentrum. Daarna zijn we naar het stadion en het museum annex ' hall of fame' van de jaarlijkse 'round-up' geweest en we hebben een bezoek gebracht aan het Tamástslikt Cultural Institute. Dit ligt ongeveer 10 km buiten Pendleton in een indianenreservaat. Het vertelt het verhaal van de oorspronkelijke bewoners van dit gebied: de Cayuse, Umatilla en Walla Walla stammen. Het ging over hun cultuur, hun leefwijze én hun strijd tegen de blanken die hun land in bezit namen, besmettelijke ziektes meebrachten en het biologisch evenwicht verstoorden. Grappig (?) is dan weer dat de indianen vlakbij het museum een groot en druk bezocht casino hebben laten bouwen en daarmee veel geld aan de Amerikanen verdienen.
Bij terugkomst in Pendleton hebben we eerst een biertje gedronken in Rainbow Café, de oudste kroeg. Daarna hebben we een eindje gewandeld en zijn toen gaan eten in een van de vele historische gebouwen in Pendleton: Hamley Steakhouse, dat vooral van binnen mooi is. Na de maaltijd hebben we weer een half uurtje gelopen en vervolgens zijn we met dit verslag aan de slag gegaan en hebben we de WK wedstrijden van vandaag bekeken.

1. Laurie:
    26 juni 2018
    Wow!! Your holiday sounds and looks great so far!! Looking forward to seeing you on the weekend and hearing all your good stories from your adventure so far.