Sacramento & San Francisco

18 juni 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

maandag 18 juni
Na het ontbijtbuffet vertrokken we om bijna kwart voor 9 naar San Francisco, maar we brachten eerst een kort bezoek aan Sacramento, de hoofdstad van Californië.
Sacramento ontstond a.g.v. de goldrush in het midden van de 19e eeuw en de aanleg van de Central Pacific Railroad, die het oosten met het westen verbond. Sacramento was het eindpunt in het westen. Van daaruit werden goederen met grote stoom- en radarboten over de Sacramento Rivier van en naar de San Francisco Bay vervoerd, zodat Sacramento een belangrijk knooppunt werd. Voorafgaand aan de spoorweg en de komst van de telegraaf was er de beroemde Pony Express (1860 - 1878) voor het het vervoer van post. Buffalo Bill was een van de legendarische ruiters van deze dienst in het midden van de 19e eeuw. We bezochten het oude centrum van de stad waar we de originele gebouwen, prachtige stoomlocomotieven en een radarboot uit de begintijd van de stad zagen.
Daarna reden we naar het Capitool (1869) in het moderne centrum. Als hoofdstad van Californië is Sacramento het bestuurlijke en commerciële centrum van deze staat. Het is de zetel van de gouverneur met zijn kabinet, het parlement en de senaat. We hebben foto's gemaakt van het Capitool en de omgeving en daarna koffie gedronken bij Starbucks.
Daarna reden we voor de lunch naar Sausalito, een kustplaatsje dat ligt in Marin County, het vasteland onder San Francisco. Onderweg zagen een film over de bouw van de Golden Gate Bridge, die het schiereiland waarop San Francisco ligt verbindt met Marin County. San Francisco zelf heeft maar zo'n 800.000 inwoners, maar met alle plaatsen die om de baai van San Francisco liggen zijn het er wel 7 miljoen.
Na de lunch en een wandeling langs het water en de haven in Sausolito reden we via de beroemde Golden Gate Bridge San Francisco binnen.
Om kwart voor 4 waren we bij ons hotel in het centrum van de stad. Ik heb toen eerst opgezocht waar ik woensdag de huurauto moet ophalen. Gelukkig is dat vlakbij ons hotel. Daarna heb ik de route naar ons hotel in Lassen Volcanic Park gedownload en samenvattingen van het WK gekeken.
Om 5 uur vertrokken we voor een stadstoer die begon in het oudste en grootste China Town in de USA. We maakten er een wandeling van ongeveer drie kwartier. We kwamen daarbij ook langs de 'Fortune cookies factory' waar we even een kijkje hebben genomen. Wat me wel opviel, was dat je er niet de heerlijke etensgeuren rook zoals in Londen.
Daarna zijn we met de bus door het aangrenzende Little Italy gereden op weg naar het restaurant in Fisherman's Wharf, waar we met z'n allen gingen eten. Vooraf liepen we Pier 39 op, waar we de aanwezige kolonie zeeleeuwen en Alcatraz konden fotograferen. Afsluitend hadden we een heerlijk diner inclusief wijn in een van de restaurants daar. Bij het teruglopen naar de bus was het inmiddels behoorlijk koud door de straffe wind. Na een tour langs de boulevard waren we om 9 uur terug bij het hotel.