San Francisco

19 juni 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

dinsdag 19 juni
Deze dag begon zeer bewolkt en fris. Voor het eerst deze reis moesten we een trui en een jasje aan. Misschien kwam het doordat de overgang van die hoge temperaturen te groot was, want volgens Peter was het maar ongeveer 15°C. Wel een groot verschil dus.
Na het ontbijt begonnen we om 9 uur weer aan een stadstoer. De eerste stop was op enkele minuten van ons hotel: Civic Centre met het mooie stadhuis met een grote koepel en een mooi monument ter herinnering aan de kolonisatie van dit deel van de USA. Daarna maakten we een rit door de Japanse wijk en bezochten we de moderne St Mary Cathedral (1971), die in opdracht van de toenmalige paus werd gebouwd. De route ging vervolgens door mooie oude wijken met prachtige Victoriaanse huizen en aansluitend door Haight Ashbury, de wijk waar eind jaren 60 de hippies zich in grote getale ophielden. We eindigden dit deel van de route op Twin Peaks, 280 m boven de stad. Normaal heb je vandaar een prachtig uitzicht over de stad, maar helaas niet op deze zwaarbewolkte en mistige ochtend. De top was in nevelen gehuld, zodat het niet de moeite loonde om de bus uit te gaan. Dat hebben we dus ook niet gedaan. De toer ging verder naar het Golden Gate Park, vanaf 1870 het stadspark dat zich uitstrekt tot aan de Stille Oceaan. Het bestellen van twee cappuccino's in het café van het Young Museum duurde zo lang dat we weinig van het park gezien hebben. Wat ook hier weer opviel, was dat het erg onhandig is, dat alle prijzen hier exclusief btw worden weergegeven. Gelukkig maakte de bus nog een rondrit door het park, zodat we toch een goede indruk hebben gekregen van de grootte en wat er allemaal te zien en te doen is, o.a. bizons, Nederlandse windmolens en een golfbaan. Na het park ging de toer verder langs het strand en via de stad kwamen we uit bij de 2,7 km lange Golden Gate Bridge. Door de mist zat de bovenkant van de pijlers helaas ook in de mist, zodat mooie foto's maken ook hier helaas niet lukte. Maar we hebben wel over de brug gewandeld en in het bezoekerscentrum nog meer geleerd over de bouw en constructie van de brug. Er lag ook een stukje van een van de hoofdkabels van de brug, die bestaan uit duizenden gegalvaniseerde stalen draden.
Toen we daarna met de bus op Fisherman's Wharf aankwamen, klaarde het weer snel op. Helaas een klein uurtje te laat voor ons, maar je kunt niet altijd mazzel hebben.
We hebben daar afscheid genomen van Manuel, onze chauffeur. Daarna zijn we met de F-tram naar Market Street gegaan en hebben we gezocht naar een AT&T winkel om een simkaart te kopen voor de rest van onze reis. Dat nam nogal wat tijd in beslag. Na een broodje bij Starbucks zijn we door Powell Street naar Union Square en Post Street gelopen. Dit is een heel druk winkelgebied. In Post Street zijn we nog even langs geweest bij Avis, waar we morgenvroeg de auto moeten ophalen.
Als je in San Francisco bent, moet je natuurlijk een rit gemaakt hebben in de cable car. Dat was dan ook ons volgende doel. We moesten er wel lang voor in de rij staan, want de voorste cable car had blijkbaar panne. Aan het beginpunt in Powell Street waar wij stonden, werden de trammetjes handmatig omgedraaid voor de rit naar boven. De rit over de steile straten verliep problematisch, omdat de voetrem halverwege kapot was. Iedereen moest eruit en na zo'n 15 minuten konden we met een andere cable car verder naar boven. Daar hebben we foto's genomen van Lombard Street, een ongelofelijk steil staatje van ruim 400 meter met 9 haarspeldbochten. Alle auto's reden met de remlichten aan naar beneden; omhoog rijden is niet mogelijk. Van Lombard Street liepen we naar Fisherman's Wharf, waar we eerst wat gewinkeld hebben en daarna gegeten bij een Italiaans restaurant. Daar werden we geholpen door een enthousiaste Kroatische ober, een voetballiefhebber en dus Ajax fan en uiteraard fan van het Kroatische elftal op het WK. Daarna hebben we nog even rondgewandeld op Fisherman's Wharf en rond half 9 zijn we met de F-tram terug naar ons hotel in Market Street gegaan. Daar hebben we ons voorbereid op de dag van morgen, de WK samenvattingen gekeken, het reisverslag online gezet en nog een mailtje gestuurd naar onze reisgenoten, omdat we niet zeker wisten of we die morgenvroeg nog zouden zien.