Yosemite NP

17 juni 2018 - Modesto, California, Verenigde Staten

zondag 17 juni
Deze morgen liep de wekker al om 6 uur af. Na de douche, een broodje, fruithapje en bakje yoghurt was het inpakken en wegwezen. Om 7 uur zat iedereen in de bus voor de rit naar Yosemite NP. Na alle hitte van de afgelopen week was het wel lekker dat de temperaturen gisteren en vandaag wat aangenamer waren: 20 - 24°C.
Na een korte supermarkt stop in Oakhurst liep de weg flink omhoog de Sierra Nevada in.
Yosemite NP is het op een na oudste park in de USA en wordt het juweeltje van de Sierra Nevada genoemd. Dit gebergte van granietsteen is een walhalla voor bergbeklimmers en met name in Yosemite wordt veel geklommen. Vooral El Capitan en de Half Dome, twee enorme steile rotswanden, zijn populair bij de klimmers. Onderweg naar de ingang van het park zagen we grote stukken bos die door brand waren verwoest. Tegen 11 uur waren we bij een parkeerplaats waar we een mooi uitzicht hadden op Yosemite Valley, El Capitan, Half Dome en de Bridalveil Fall ('bruidssluier', 190 m hoog). Na deze fotostop zette de chauffeur ons af bij Yosemite Lodge. Daar hadden we ruim drie uur de tijd om te wandelen. Eerst moest er echter gepicknickt worden. Daarna zijn we eerst naar Camp 4 gelopen om de klimmers in actie te zien. Er was een jongen bij die alleen met handen en voeten tegen de steile rotswand omhoog klauterde. Het volgende doel was de Yosemite Fall, een waterval die in drie delen in totaal 740 meter naar beneden stort. Daarmee is het de hoogste waterval in de USA. Wij waren nog op tijd, want volgens de informatieborden droogt hij in de loop van de zomer helemaal op. Omdat het pad naar het hoogste deel van de waterval te lang was voor de tijd die we hadden, hebben we het pad naar het onderste stuk van de Yosemite Fall genomen. Via wat klimwerk over de rotsen kon je tot vlakbij de waterval komen. Net als wij kwamen vele mensen op deze zondag genieten van het mooie park.
Even na half 3 verlieten we het park en reden met een tussenstop naar ons hotel in Modesto. We passeerden in het park nog een plek waar een rotslawine de weg helemaal had weggeslagen.
Even na half zes arriveerden we bij het Hilton in Modesto. 's Avonds hebben we lekker gegeten in een Italiaans restaurant.