Lafayette

8 september 2019 - Lafayette, Louisiana, Verenigde Staten

Hoewel we ons deze morgen lichtelijk verslapen hadden, waren we toch om kwart over 10 weer op pad. Het was even uitkienen hoe we deze dag zouden gaan invullen, want op zondag is hier heel veel gesloten.

We reden als eerste naar Vermillionville Historic Village, een open lucht museum met gebouwen uit de 19 eeuw. Het streekmusem lag aan een bayou (kreek) waarin ook alligators zaten. Er was veel te zien en te lezen over de geschiedenis en cultuur van de Cajuns en Creolen die vanaf de 18e eeuw in dit zuidelijke deel van Louisiana wonen. Vanaf 1 uur speelde er in een grote schuur een leuke Cajun band en daar waren heel wat, vooral oudere, muziek- en dansliefhebbers op af gekomen. Er werd volop gedanst. Nadat we nog wat gedronken hadden, vertrokken we naar Cypress Lake, dat in ons 'road book' werd aangeprezen vanwege het 'wildlife' dat je er kon zien. Helaas zagen wij niks, want de toegang tot het meertje naast de universiteit was wegens onderhoudswerkzaamheden afgesloten.

We zijn toen maar doorgereden naar Lake Martin aan de andere kant van de stad. Het was een prachtig meer dat deel uitmaakt van het Atchafalaya Basin (zie vorige verhaal).

Vervolgens zijn we ergens een broodje gaan eten en daarna reden we naar Opelousas. Dit was ook een tip van Jo van Strien. Hier is de King of Zydeco, Clifton Chenier, geboren en er is ook elk jaar een groot Zydeco festival. Helaas was dat vorige week en misschien was de hele, voornamelijk zwarte, bevolking daar nog van aan het bijkomen, want deze middag was er totaal niets te beleven en ook bijna niemand te zien. Jammer, maar helaas.

Omdat het ook vandaag weer erg warm was, zijn we toen terug naar het hotel gereden om ons even wat op te frissen en voor te bereiden op ons volgende Cajun diner. Ondertussen hebben we ook nog even Studio Voetbal terug gekeken. Daarna reden we naar "Prejean's", een Cajun restaurant op ongeveer vijf minuten rijden van ons hotel. Net als gisteren was ook dit restaurant gevestigd in een soort schuur, maar vooral aan de buitenkant wel fraaier aangekleed. We hebben ons deze keer gewaagd aan de gumbo chicken soep, krab en tonijn en ook deze keer was het lekker. De Cajun band was niet zo goed als die we gisterenavond of deze middag gehoord hebben. Misschien misten ze inspiratie, omdat hij niet erg druk was.

Na het eten zijn teruggegaan naar het hotel en daar heb ik o.a. dit verhaaltje even getypt en de krant gelezen. Het voordeel van het tijdsverschil met Nederland is, dat ik hier op zondagavond al de maandageditie van BNDeStem kon lezen.