Ninh Binh - Vinh

16 februari 2019 - Vinh, Vietnam

Na een heerlijk Europees ontbijt vertrokken we om half 9 voor een fietstour. Twee reisgenoten moesten helaas de groep verlaten, omdat ze terug naar huis moesten vanwege een ernstig zieke vader.

Het was heerlijk weer om te fietsen: ongeveer 24 graden en een beetje wind. We fietsten door dorpjes en rijstvelden. Onze eerste stop was bij een kleine dorpsmarkt waar van alles te koop was: levende en geplukte kippen, vlees, vis, wormen, groenten, fruit, etc. Veel producten hadden een grote aantrekkingskracht op vliegen wat het voor ons allemaal een stuk onaantrekkelijker maakte. We maakten verder fotostops tussen de rijstvelden, langs de rivier en bij de Thai Vin pagode, waar we mooie versieringen zagen in de vorm van paarden en olifanten. De hele fietstocht duurde ongeveer tweeënhalf uur.

Daarna wandelden we door Tam Coc naar de Bich Dong pagode (pagode van de drie grotten) . Deze pagode tegen een steile bergwand dateert uit de 15e eeuw en werd gesticht door twee monniken. Later werden in de rotswand erboven nog twee pagodes gebouwd. Ook hier werd flink geld geofferd aan Boeddha en we zagen een zeer jonge boeddha die zijn zakken kwam vullen met al het papieren geld dat in de overvolle schalen lag.

Na dit bezoek reden we met de bus naar een restaurant voor de lunch. Daar heb ik wat zitten kletsen met Thaienne, een oud- leerling van Christoffel Breda.

Na de lunch reden we naar onze volgende bestemming, Vinh. Omdat ik op mijn telefoon sinds gisteren geen internet e.d. meer had, heb ik dit probleem onderweg even opgelost met hulp van Dan, onze Vietnamese reisgids. Na een tussenstop voor een hapje, drankje of ijsje kregen we van onze reisleidster een alcoholische traktatie in de bus. De muziek (ABBA) ging aan en zo duurde het laatste stuk van deze reis een stuk korter. Om half 6 kwamen we aan bij ons hotel in Vinh.

Na een opfrisbeurt gingen we om 7 uur aan tafel voor weer een lekkere maaltijd. Naderhand hebben we nog een half uurtje door Vinh gewandeld maar daar was niet veel te beleven.