Halong Bay @ Ninh Binh

15 februari 2019 - Ninh Binh, Vietnam

Vanmorgen werden we tussen de meer dan 2000 karst rotsformaties in de baai van Halong gewekt door langs varende boten. Volgens de legende is de baai gevormd toen een enorme draak (ha long = neerdalende draak) in de Golf van Tonkin plonsde en de ontelbare eilandjes liet ontstaan door met zijn staart te slaan. Halong Baai is een labyrint van grillig gevormde kalksteen formaties, grotten en kleine baaien.

Omdat we geen wekker hadden gezet, waren we te laat voor het ontbijt. Dat was echter geen probleem, want om half 11 kregen we een uitgebreide brunch. Daarna verlieten we de boot en tegen 12 uur vertrokken we naar Ninh Bihn.

Ninh Binh ligt in het zuidelijke deel van de Rode Riverdelta. Ongeveer 10 km ten zuiden daarvan stopten we bij Tam Coc (Drie Grotten), dat ook wel de "Halong baai op het land" wordt genoemd. De karst formaties rijzen daar niet op vanuit zee, maar vanuit een groene zee van rijstvelden. We maakten weer een tocht in een kleine sampan en voeren daarbij ook door enkele grotten. Bijzonder was dat alle roeisters met hun voeten roeiden. Halverwege was er een stop en toen ging de 'trukendoos' vol met souvenirtjes open.  We hebben wat souvenirtjes gekocht voor de kinderen en daarna roeide de jonge dame in een stevig tempo terug. Helaas sprak ze geen woord Engels, waardoor we weinig konden vragen over de dingen die we zagen.

Na afloop reden we naar een restaurant en daar kregen we voorafgaande aan het diner geitenballen whisky. Volgens onze gids is dit drankje  in veel Vietnamese gezinnen dagelijkse kost voor de mannen, omdat ze geloven dat het goed is voor de potentie. Voor het eerst hebben we ook geitenvlees gegeten en dat smaakte best goed. De rest van het eten smaakte ook prima, zodat we vervolgens met een goed gevulde maag naar het hotel konden rijden. Het was een prachtig hotel met de nodige kitsch en mooie grote kamers. Hoewel we daar al om half 8 waren, ging iedereen toch meteen naar de kamer, omdat we er de volgende dag vroeg uit moesten voor een fietstocht.