Dag 18: Van Torres del Paine naar El Calafate

2 februari 2018 - El Calafate, Argentinië

We vertrokken vanmorgen om kwart voor 10 uit de Rio Serrano vallei en anderhalf uur later waren we bij de Chileense grensovergang Rio don Guillermo. De grens tussen Chili en Argentinië is nog steeds een geschilpunt tussen beide landen. De grens die door het Andesgebergte loopt werd in 1902 vastgesteld op basis van voorstellen van wetenschapper en onderzoeker Perito Moreno. De kern van zijn voorstel was: de kant waar het water de berg afstroomt bepaalt tot welk land de berg behoort. Chili heeft daar tot op de dag van vandaag eigenlijk geen vrede mee, omdat het zich met deze vaststelling van de grens benadeeld voelt.
Vergeleken met twee dagen geleden toen we deze reis in omgekeerde richting maakten, was het weer vandaag een stuk aangenamer. Het waaide nog steeds hard, maar de zon scheen volop en de temperatuur was nu ruim 20 graden. Na een bakje koffie en het uitgeven van de laatste Chileense pesos waren we vrij snel door de paspoortcontrole en konden we doorrijden naar de Argentijnse grenspost, ongeveer 3 km verderop. Ook daar verliep alles vlotjes, zodat we rond kwart voor 1 onze reis op Argentijns grondgebied konden voortzetten. Na nog een paar korte stops waren we om kwart voor 5 weer bij hotel Kalenshen in El Calafate. Na wat winkelen en een biertje hebben we gegeten in een asado restaurant. Daarna zijn we weer op tijd naar bed gegaan want morgen vertrekken we al om 6.40u. naar het einde van de wereld: Ushuaia in de zuidpunt van Vuurland.