Van Colorado Springs naar Gunnison

4 juni 2022 - Gunnison, Colorado, Verenigde Staten

zaterdag 4 juni

Onder een stralend blauwe hemel vertrokken we rond half 10 naar onze eerste bestemming: Cripple Creek. Dit stadje in 'the middle of nowhere' werd aan het eind van de 19e en in het begin van de 20e eeuw groot en beroemd door de vondst van goud. Nergens werd in die periode zoveel goud gedolven als rondom dit stadje. Het trok veel gelukzoekers aan, er ontstonden bloeiende mijnbedrijven, spoorwegen werden aangelegd en er ontstond een bloeiende handel. Toen we door de hoofdstraat liepen, zagen we waar het verdiende geld ook aan werd uitgegeven: gokken en pokeren. Bijna alle gebouwen waren gokhallen of casino hotels. Gezien de drukte daar is dat nu de aantrekkingskracht van Cripple Creek. Na een rondwandeling hebben we het museum bezocht en naar een folklore optreden gekeken.

Daarna begonnen we aan de lange rit naar Gunnison. Onderweg hebben we heel wat buien met enorme regenslierten boven de Rocky Mountains zien hangen. Een prachtig gezicht. Wij reden aan de goede kant van de bergen en hielden het droog. Na flink wat slingerwerk door de bergen kwamen in een enorm hooggelegen,  droog prairiegebied. We hebben zo'n 50 km over een bijna kaarsrechte weg door dit gebied gereden. Het was een schitterend decor: het enorme prairiegebied omsloten door de met sneeuw bedekte bergen. Uiteindelijk reden via de mooie pas over Mount Monarch naar ons hotel bij Gunnison.

Na het inchecken hebben we het stadje nog even verkend en een paar grote winkels bezocht. Met een paar biertjes en hapje hebben we de dag afgesloten.