Orlando - St Augustine

19 augustus 2019 - St. Augustine, Verenigde Staten

Na een 'slow start' en een laat ontbijt vertrokken we vanmorgen tegen 11 uur uit Orlando zonder iets van de stad gezien te hebben. Dat was ook zo ingepland, want daarvoor komen we nog wel een keer terug. Orlando wordt vooral bezocht vanwege zijn enorme aanbod aan attractieparken waarvan Disney World  en Sea World de beroemdste zijn.

Wij vertrokken naar St Augustine in het noorden van Florida. Dit stadje werd in de 16e eeuw door de Spanjaarden gesticht en is daarmee de oudste stad in de USA. De Spaanse zeevaarder Juan Ponce de Leon was de eerste Europeaan die hier in 1513 voet aan land zette en het land la Florida noemde, omdat er zoveel bloemen (florida) groeiden. Hij eiste het gebied op voor de Spaanse koning. De nederzetting St Augustine ontstond echter pas in 1565 toen de Spaanse admiraal Menèndez de Avilès hier met 800 manschappen naar toe werd gestuurd door de Spaanse koning om er de Fransen te verdrijven.

Na een autorit van bijna twee uur waren we bij ons motel, Villa 1565. Na het inchecken zijn we eerst naar het nabijgelegen Augustine History Museum gelopen. Daar leerden we meer over de ontstaansgeschiedenis van dit stadje en verder waren er oude gebouwen, zoals de voormalige 'townhall', de oude gevangenis en de oudste winkel. Her was allemaal een beetje te toeristisch van opzet, maar toch wel leuk.

Tegen half 4 zijn we in een treintje gestapt voor een tour langs alle bezienswaardigheden in St Augustine. Tracey, de dame achter het stuur, lulde ons de oren van het hoofd, maar in ongeveer anderhalf uur tijd kregen we wel het hele stadje te zien. Dat bleek heel wat meer te zijn dan we hadden verwacht. We stapten uit bij de ruïne van het Castillo de San Marco en hebben toen eerst even een terrasje gepakt om wat te drinken.  Daarna maakten we een wandeling langs de mooiste plekjes die we tijdens de tour hadden gezien om foto's te maken. De centrale St George Street was heel leuk met zijn vele winkeltjes in oude stijl en restaurants. De mooiste gebouwen heeft St Augustine te danken aan de hotel- en spoorwegmagnaat Henry Flagler. Hij liet o.a. het schitterende Ponce hotel bouwen (nu Flagler College) en ook twee prachtige kerken. Het enorme Flagler College werd gebouwd tussen 1885 - 1887 en was het eerste bouwwerk dat hier werd gebouwd van beton en met cement gemetselde bakstenen. Ook van binnen was het schitterend.

Het stadje heeft ook veel musea, maar daarvoor hadden we geen tijd. Aan het einde van onze wandeling hebben we gegeten bij Scarlett O'Haras. Dat smaakte prima maar het was ook overdreven veel.

Omdat er weinig vertier was onderweg, wandelden we daarna met een goed gevulde maag terug naar het hotel.