Savannah

21 augustus 2019 - Savannah, Georgia, Verenigde Staten

We stonden vanochtend niet helemaal uitgeslapen op. Omdat de airco nogal veel kabaal maakte, hadden we die uitgezet met als gevolg dat het veel te warm werd om goed te kunnen slapen. Behalve warm (overdag ruim boven de 30 graden) was het hier ook nogal vochtig, waardoor het snel benauwd werd.

Zul je altijd zien dat je dan in de vroege ochtend nog een keer goed inslaapt, waardoor we bijna te laat waren voor het ontbijt, dat hier maar tot 9 uur werd geserveerd.

Na het ontbijt zijn we eerst naar Benaventure Cemetry gereden. Dat is een enorm grote begraafplaats buiten de stad. Amerikaanse families hebben daar een stukje grond waarop ze met een aantal familieleden bij elkaar begraven kunnen worden. Sommigen hebben een klein mausoleum waarin ze met z'n allen bijgezet kunnen worden. Een groot gedeelde bestond uit Joodse families met een kleine synagoge erbij. Nadat we eerst een rondje met de auto hadden gereden, hebben we daarna ook nog een wandeling over de begraafplaats gemaakt. Het was wel bijzonder maar niets vergeleken met La Recoleta in Buenos Aires.

Hierna reden we naar Wormsloe Plantation, de eerste plantage in Georgia, daterend uit de jaren 30 van de 18e eeuw. De plantage had een prachtige oprijlaan met zgn. 'live oaks'. Van het oorspronkelijke woonhuis was helaas alleen een ruïne over. Na een bezoek aan het bezoekerscentrum waar we uiteraard ook een film over het ontstaan te zien kregen, hebben we een wandeling over de plantage gemaakt. Deze bestond vnl uit bomen, dus was het waarschijnlijk een houtplantage, die hout leverde voor de huizenbouw in Savannnah.

Op de terugweg naar het stadscentrum hebben we geluncht en daarna hebben we een stadstour gemaakt. De chauffeur en tevens gids op de trolley was een uitstekend verteller. Hij liet ons veel mooie 'sights' zien die we tijdens onze wandeling gisteren over het hoofd hadden gezien. Voor Amerikaanse begrippen is Savannah met haar 150.000 inwoners maar een kleine stad. De prachtige koloniale en Victoriaanse huizen maken van Savannah wel een populaire stad voor film- en tv-opnames. Tijdens onze tour zagen we daar ook een voorbeeld van en volgens onze gids Big Oscar worden er elke week wel ergens opnamen gemaakt. Deze zeer interessante tour duurde 90 minuten en achteraf hadden we spijt dat we daar gisteren niet mee begonnen waren.

Na de tour hebben we nog wat foto's gemaakt, een stukje gewandeld en daarna aan de waterkant gegeten