Savannah - Charleston

22 augustus 2019 - Charleston, South Carolina, Verenigde Staten

Na het ontbijt vertrokken we deze ochtend naar Charleston in de staat South Carolina, een ritje van bijna 200 km. We arriveerden rond 12 uur bij ons hotel, Hampton Inn. Ons hotel lag 19 km van het stadscentrum, maar gelukkig konden we er via de snelweg gemakkelijk en snel naar toe rijden.

In het centrum hebben we eerst geluncht en daarna een bustour van anderhalf uur gemaakt. Charleston werd rond 1670 gesticht door de Engelsen, die de opmars van de Spanjaarden uit Florida wilden stoppen door South Carolina te bezetten. Georgia was daarbij een buffer tussen die twee staten in. De stad heette oorspronkelijk Charles Town, vernoemd naar koning Charles II. De nederzetting lag strategisch goed aan de Atlantische Oceaan en is gevestigd op een schiereiland. Midden in de smalle toegang vanaf de oceaan ligt een klein eiland waarop een fort werd gebouwd, Fort Sumter, zodat geen ongewenste schepen de stad konden bereiken.  De stad floreerde al snel vanwege de katoen- en rijstbouw op de plantages. Die rijkdom zagen we nog terug in de stad, want de koloniale en Victoriaanse huizen waren nog groter en mooier dan die in Savannah. De stad was door zijn ligging ook de aankomstplaats voor veel schepen met West-Afrikaanse slaven, die op meerdere plaatsen in de stad werden verhandeld. Het slavenhandelmuseum verhaalt over die zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de stad. In de laatste decennia is de stad diverse keren getroffen door en de stad heeft Nederlanders ingehuurd om een einde te maken aan de overstromingen waarmee het bijna jaarlijks te kampen heeft. Ruim een week na ons verblijf hier werd de stad getroffen door de orkaan Dorian.

Na de interessante bustour hebben we een wandeling gemaakt door het mooiste deel van de historische stad en daarbij diverse fraaie huizen op foto's vastgelegd. Evenals in Savannah zie je hier nergens hoogbouw in de stad. Na een frisdrankje hebben we nog even over de boulevard en de centrale markt gewandeld, waarna we aan het eind van de middag in een pub een lekkere pot bier gedronken hebben. Voor de afwisseling hebben we daarna pizza gegeten. De bereiding daarvan duurde nogal even, maar het resultaat smaakte goed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl