Sierra Maestra

18 januari 2020 - Bayamo, Cuba

Deze ochtend vertrokken we om 8 uur weer in onze eigen bus voor een dagje in de bergen van Sierra Maestra. Het eerste uur reden we met de bus, daarna stapten we over in zeven-persoons Ssangyongs, stationwagens van Noord-Koreaanse makelij. In de auto's reden we eerst over een slechte weg naar het bergdorp Santa Domingo. Daar werd de groep gesplitst in de wel- en niet- wandelaars. Het grootste deel van de groep durfde de 6 km pittige wandeling naar Commandancia de la Plata aan. De wandelaars stapten weer in de stationwagens om over zeer steile bergwegen  (stijgingspercentage tot 43%!!) naar het beginpunt van de wandelroute te rijden. Daar begonnen we o.l.v. onze gids Miguelito aan de 3 km bergop naar het geheime hoofdkwartier van Fidel Castro en zijn guerilleros. Dit hoofdkwartier op ca. 900 meter hoogte werd tussen 1956 en 1958 gebruikt om de revolutie voor te bereiden. Hier werden buitgemaakte wapens en munitie verzameld, boeren en burgers getraind voor de strijd en vanuit hier werden guerilla aanvallen uitgevoerd. Fidel zelf verbleef zes maanden in de Commandancia de la Plata.

Tijdens de lastige klim was er niet veel tijd om van het landschap om ons heen te genieten want het was voortdurend oppassen om niet te struikelen over boomstronken of grote keien. We zagen wel de Pico Turquino, met 1974 meter de hoogste top van Cuba. Na ongeveer twee uur bereikten we de Commandancia, een goed verscholen houten onderkomen voor Fidel en zijn naaste vertrouwelingen. In de omgeving was ook een gebouwtje dat dienst deed als keuken. Verderop was er een houtje gebouwtje dat dienst deed als ziekenhuis en een voor munitieopslag. Het was niet veel bijzonders om te zien, maar wel van historische waarde. Na een afdaling van ongeveer vijf kwartier waren we terug bij het beginpunt waar de stationwagens stonden te wachten.

Terug in Santa Domingo kregen we een lunch aangeboden en daarna keerden we eerst met de auto's en daarna met de bus terug naar ons hotel waar we rond half 5 aankwamen. Na het douchen en het gedeeltelijk intikken van dit verslag zijn we naar een bar gegaan om een cocktail en een biertje te gaan drinken. Beide bleken echter niet voorradig, zodat we maar een wijntje gedronken hebben. In het restaurant hadden we geluk; de laatste twee biertjes waren voor ons, maar de eerste twee gerechten die we van de kaart bestelden waren op. Pech, maar dat is Cuba.
Na terugkomst in het hotel hebben we op het dakterras nog wat gedronken om de dag goed af te sluiten.

1. Laurie:
    20 januari 2020
    Looks like you are having a good time in Cuba