Hoi An & My Son

23 februari 2019 - Hoi An, Vietnam

Vandaag stonden we al om 6 uur op om samen met vier andere reisgenoten en onze Vietnamese reisgids Dan naar het oude Cham tempelcomplex van My Son te gaan. Cham is een eeuwenoude Hindoecultuur. Het tempelcomplex werd door de Cham priesters en keizers gebruikt van de 4e - 13e eeuw. Daarna werden de Cham door oorlogen verdreven door de Viet uit het noorden. Het tempelcomplex werd eind 19e eeuw in een vallei midden in jungle ontdekt door Franse bezetters. Alle 70 torens en tempels waren uiteraard overwoekerd door de jungle. De Fransen begonnen met het blootleggen van het hele complex. Helaas hebben de Amerikaanse bombardementen aan het eind van de 60er jaren het grootste deel verwoest. Vietnam en India werken samen aan de restauratie. Wat wij zagen waren dus vnl. ruïnes en enkele al gerestaureerde tempels. In het bijbehorende museum zagen we foto's van de oorspronkelijke torens. Tijdens de ochtend kregen we twee mooie dansshows te zien, één in een zaaltje en één op een pleintje voor voor een van de tempels.

Rond 11 uur reden we terug naar Hoi An. Daar aangekomen hebben eerst een lekker broodje op en daarna zijn we weer even naar Yali gelopen om de broek te passen. Even later zijn we terug naar het hotel gegaan om ons op te frissen met een duik in het zwembad.

Om 3 uur vertrokken we weer richting het centrum om enkele van de toeristische bezienswaardigheden van Hoi An te bezoeken. We bezochten o.a. twee historische buishuizen, Tán Ký en het oude huis van Quân Thăng. Deze huizen zijn smal en hebben hun voorkant in de ene straat en de achterkant komt uit in de straat erachter. In Hanoi hebben we gehoord dat de eerste vierkante meters van een huis het duurste zijn en dat de huizen daarom meestal smal en lang zijn.

Behalve de buishuizen bezochten we ook nog de Japanse brug, het oude huis van Phùng Hungen en het gemeenschapshuis Quang Dong met mooie wandversieringen.

Daarna hebben we bij Yali de broek en het overhemd opgehaald en toen was het de hoogste tijd voor een terrasje met een biertje. Na nog een korte wandeling over de markt zijn we naar 'Good Morning Vietnam' gekuierd en daar hebben we heerlijk Italiaans gegeten.