Hoi An

22 februari 2019 - Hoi An, Vietnam

We begonnen onze tweede dag vanmorgen met een fietstocht door de omgeving van Hoi An. Het was net als gisteren niet zo heel heet en met wat wind erbij was het prima weer om te fietsen. Onderweg zagen we weer vele rijstvelden maar deze keer met meer activiteiten van werkende Vietnamezen met hun buffels. We hadden een aantal leuke stops. De eerste was bij een kleuterschool waar de kinderen eerst even raar opkeken van die blanke 'reuzen' die hun schoolplein op kwamen lopen. Maar dat duurde niet lang en spoedig kwamen ze spontaan high fives geven, ons voorzichtig aanraken en gingen ze liedjes zingen. Wij zongen daarna een paar Nederlandse kinderliedjes voor hen en dan klapten ze enthousiast mee.

We maakten ook een stop bij een uitgebreid en keurig onderhouden complex van moes- en kruidentuinen. Daar werden sommigen van ons zelfs aan het werk gezet en we werden getrakteerd op kruidenthee. We ontmoetten daar ook Mr Sy, een 96 jarige oud-Vietcom strijder die gewillig met iedereen op de foto ging. Het leverde hem trouwens wel een flinke fooi op..

Een van de laatste stops was bij een bamboeplantage, waar we in bamboemanden werden rondgevaren en onderweg op krabbetjes hebben gevist. Aan het einde van de fietstocht kwamen we rond 11.30u aan bij een kleine horecagelegenheid vanwaar we na een consumptie per boot terugvoeren naar het centrum van Hoi An.

Daar zijn we eerst met acht reisgenoten gaan eten. Aansluitend zijn we naar Yaly gelopen om de gisteren aangemeten kleding te passen. Het linnen overhemd paste perfect, maar aan de broek moest nog het een en ander aangepast worden. Daarna hebben we souvenirtjes voor de kleinkinderen en voor onszelf (leren tas en portemonnee) gekocht.

We waren rond half 4 terug in het hotel. Om 4 uur ging Els zwemmen en ik liep met enkele anderen naar een massagesalon aan de overkant van het hotel. Daar kregen we gedurende vijf kwartier een heerlijke full body massage met geurige oliën en hete stenen. Volledig opgefrist konden we daarna ons schone wasgoed ophalen bij een plaatselijke wasvrouw.

De rest van de avond hebben we samen met Jan en Ina doorgebracht. Eerst hebben we op het terras voor ons hotel er biertje gedronken en daarna zijn we samen gaan eten.