Dag 10: Bariloche

25 januari 2018 - San Carlos de Bariloche, Argentinië

Deze dag begon weer met volop zon maar in de ochtend was het toch behoorlijk fris (13 - 15 gr). Na het ontbijt zijn we eerst even naar de bakker geweest om wat lekkers te kopen voor onderweg. Daarna was het wachten op Angel, onze lokale gids van vandaag, die ons zou begeleiden tijdens een tocht naar Puerto Blest en omgeving. Met acht andere reisgenoten vertrokken we om half 9 naar Puerto Paňuelo aan het Nahuel Huapi meer, 570 km2 groot. Vandaar vertrokken we om 10 uur met een grote catamaran naar Puerto Blest. Tijdens de boottocht van ongeveer een uur passeerden we de Los Ćantaros waterval en Centinela Island waar Perito Moreno, de naamgever van de beroemde gletsjer in het zuiden van Patagonië, begraven ligt. Na een uur varen waren we in Puerto Best, waar we eerst een lange wandeling rond de baai maakten. Ondertussen vertelde Angel van alles over planten en bomen in dit regenwoud dat behoort tot nationaal park Nahuel Huapi. Zo zagen we o.a. de hoogste boom in dit gebied. Aan het einde van deze wandeling volgde via series trappen nog een hele klim  naar de waterval Los Ćantaros. Uiteindelijk eindigden we bij een prachtig hooggelegen meer, Lago Ćantaros. Daar hebben we onze lunch gegeten. Inmiddels waren we nog maar met zijn vijven. De rest was tijdens de klim omgekeerd. Na de lunch liet Angel ons eerst de oudste Alerce, 3500 jaar oud, zien. Vervolgens hebben we nog een trail gelopen tot we aan een enorme granieten wand kwamen met aan de voet daarvan nog grote sneeuwresten. Daar moesten natuurlijk foto's gemaakt worden. Toen we weer terug waren bij de aanlegsteiger van de boot was het inmiddels ruim kwart over drie. De catamaran bracht ons om 4 uur weer terug naar Puerto Paňuelo en daar stond het busje klaar om ons weer naar Bariloche te brengen. Na het douchen hebben we nogmaals de drukke winkelstraat doorgelopen en hebben daarbij een verjaardaagscadeau voor Els gekocht. Bariloche is ook de chocoladestad van Argentinië. Dat is ook wel te zien, want het barst van de grote chocolaterieën in de stad. Uiteraard hebben we de chocola ook gekeurd. Na een biertje op een terras en het eten hebben nog anderhalf uur met andere reisgenoten zitten borrelen in de lounge van het hotel. Morgen vliegen we naar El Calafate.