Dag 11: van Bariloche naar Calafate

26 januari 2018 - El Calafate, Argentinië

Vanmorgen vertrokken we om half 9 naar de luchthaven van Bariloche. We waren erg vroeg, want ons toestel vertrok pas om 11 uur. Stipt op tijd kozen we het luchtruim. We hadden tijdens de vlucht een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de Andes en de gigantische meren er tussenin. Om half 12 landden we bij El Calafate, op een landingsbaan in de middle of nowhere en niet ver van Lago Argentino waar o.a. de gletsjers Perito Moreno en Upsala in uitkomen. Na een busrit van een kwartier legden we eerst aan bij de plaatselijke bakker om inkopen te doen voor de lunch en daarna reden we door naar het hotel. Daar hebben we eerst de lunch genuttigd en vervolgens onze excursies voor de komende dagen geboekt en betaald. De kamer in dit hotel is niet geweldig. Om 3 uur zouden we een tour met een grote terreinwagen gaan maken, maar er was iets mis gegaan met de reservering zodat dit niet door kon gaan. In plaats daarvan zijn we naar het dorp gewandeld. Daar hebben we o.a. een museumpje over het gletsjergebied rond El Calafate bezocht
We hebben daar een mooie film gezien over alle grote gletsjers in dit deel van Argentinië. Vervolgens hebben we er wat geshopt en een biertje gedronken. Toen kwam onze reisleider vertellen dat ik niet mee kon op de tocht over de Perito Moreno gletsjer omdat ik 65+ ben. Pure discriminatie. Zijn tweede slechte bericht was dat we er morgen al om 6 uur uit moeten, zodat we om kwart over 7 kunnen vertrekken naar El Chaltén, waar we 's middags naar de Viedma gletsjer gaan. We moesten daarom ook inkopen gaan doen voor de lunch van morgen. Toen we dat hadden gedaan, zijn we teruggelopen naar het hotel waar ik alle foto's heb overgezet op mijn tablet. Daarna hebben we met drie andere stellen gezellig gegeten in een klein restaurantje. Om kwart over 10 waren we terug bij het hotel. Nog even dit verslag geschreven en toen snel plat.

1. Susanne den Boer:
    26 januari 2018
    Wat balen zeg dat je op basis van je leeftijd niet mee een gletsjer op mag! En dat dat vooraf niet Is gecommuniceerd door een reisorganisatie, want het zal toch niet gisteren zijn ingevoerd... Maak er toch een mooie (verjaar)dag van vandaag voor mama! Proficiat mam, kus van ons 4
  2. Toos Vermeeren:
    26 januari 2018
    Els, proficiat maak er een mooie dag van!!!!