Dag 4: Buenos Aires (3)

19 januari 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Na het ontbijt hebben we vanmorgen in de foyer van het hotel gewacht op de aankomst van onze medereizigers van Djoser. Om de tijd te doden hebben we de nodige filmpjes bekeken van de noordwester storm die vanmorgen over Nederland raasde. Kort daarop maakten we kennis met Patrick en Hanneke, een Belgisch stel dat ook met Djoser reist en gisteren is aangekomen. Toen het reisgezelschap er om 11.30u echter nog niet was, zijn we op pad gegaan. Allereerst zijn we naar het Congreso Nacional gelopen. Dit is het fraaie Argentijnse parlementsgebouw. Het was helaas gesloten. Daarna zijn we met de metro richting Plaza de Mayo gegaan. In de Avenida de Mayo hebben we eerst koffie gedronken in een van prachtige schrijverscafés: London City. In dit café zit een wassen beeld van de schrijver Julio Cortazar in een soort etalage voor het raam. In de Av. de Mayo heb je een heleboel van deze cafés met prachtige interieurs en foto's uit vervlogen tijden. Na een lekkere cappuccino zijn we naar Plaza de Mayo gelopen waar we eerst het nationaal museum Cabildo hebben bezocht. Hier was van alles te zien over de Meirevolutie in 1810 en nog veel meer. Vanaf het bordes had je een mooi uitzicht op het Plaza de Mayo. Na de lunch was het al half 3 en zijn we het plein opgelopen om te kijken naar de 'dwaze moeders' (inmiddels hoogbejaarde grootmoeders) die daar donderdags om half 4 nog steeds een paar rondjes lopen met daarbij veel gezang en handgeklap. Deze demonstratie ontstond in de 70-er jaren toen de moeders van de militaire junta duidelijkheid eisten over hun verdwenen mannen en/of kinderen. De toeristen worden nu ook uitgenodigd om mee te lopen en te klappen. Het is inmiddels aardig commercieel. De oudste mama's worden aangevoerd met een eigen busje en er wordt van alles verkocht. Na één rondje begon het wat te regenen en toen hielden de mama's het snel voor gezien. Wij hebben toen maar weer eens geld gepind. Je kunt hier nl. maar 2000 peso (ca. 90 euro) per keer opnemen en per opname betaal je 9 euro extra aan opnamekosten. Omdat pinnen in restaurants e.d. ook extra kost, betaal je zoveel mogelijk contant maar dan moet je wel om de andere dag even langs de bank.
Na de show van de 'madres de Plaza de Mayo' zijn we nog even naar de kathedraal geweest. Die ziet er aan de buitenkant niet echt uit als een kathedraal maar van binnen was die wel mooi. De nationale held San Martin, die behalve Argentinië ook Peru en Chili heeft bevrijd van de Spaanse kolonisten, heeft hier ook een praalgraf gekregen. Na deze culturele uitspatting hebben we op het terras van London City genoten van een welverdiend biertje. Bij terugkomst in het hotel ontmoetten we per toeval onze reisleider Laurens. Hij vertelde o.a. dat we morgen om 15 uur met een nachtbus vertrekken naar Puerto Madryn. In de lift naar boven ontmoetten we Jan en Jacqueline, twee van onze reisgenoten. Daarna hebben op de kamer even uitgerust, de foto's van de eerste drie dagen overgezet op de tablet en daarna onszelf wat opgefrist. We zijn gaan eten in een bistro vlakbij het hotel en daar ontmoetten we weer zeven reisgenoten. Tegen half 10 zijn we terug naar het hotel gelopen en op tijd gaan slapen want morgen worden we om 8.15u aan het ontbijt verwacht. Vanaf morgen wordt het elke dag waarschijnlijk aanpoten .